FraLa-Op-reis.reismee.nl

Opwinding

Maakt zich een zekere opwinding van mij meester nu de volgende trip naderbij komt? Nee, het betreft gewone alledaagse dingen. En 'opwinding' is ook niet de juiste omschrijving. 'Verbazing' is wellicht beter. Opwinding is in feite ook niet gezond. Hooguit voor een ouderwets uurwerk. Verbazen kan geen kwaad.

Zo heb ik mij verbaasd over de TV-reclame van Pearle. Die kippige banketbakker, die de deksel van de taartdoos vol slagroom spuit. Vervolgens pakt hij die taartdoos aan de zijkant op en ontdekt ‘dan pas' dat het niet de taart zelf is. Vreemde banketbakker. Als hij dacht de taart te hebben gegarneerd, waarom pakt hij dat ding dan van de zijkant aan??? Bij Pearle zitten dus ook mensen, die niet uit hun dopjes kijken, of stevig aan de bril toe zijn.

Verbazing heerst ook m.b.t. het ‘woud van zorgverleners', waarin ik mij i.v.m. de gezondheidstoestand van Ineke een weg tracht te banen. Bel dat en dat nummer, daar kunnen ze je verder helpen. Je belt dat nummer, maar degene die je verder zou kunnen helpen, is die dag niet aanwezig. Volgende dag tussen 9 en 10 uur bellen. Dan is er telefonisch ‘spreekuur'. Je belt, maar betreffende functionaris zit niet op haar plaats. Of je iets later terug kunt bellen. Dat kan ik en doe ik dus ook (nog voor 10 uur). Zij zit in een bespreking... Veters springen spontaan uit mijn schoenen. Gelukkig belde de ‘bespreekster' mij later terug.

Van mijn ‘avonturen' met onze grootste grootgrutter, waar de schappen met aanbiedingen uitblinken door leeg te zijn, heb ik sommigen al een berichtje gestuurd. Betreffende filiaalmanager moet nog steeds bellen....

Een tijdje terug had ik zo'n telemarketing voorleesmoeder aan de lijn. Hoe het met mijn uitvaart zat. 'Die moet nog komen', riep ik blij. Of ik al een verzekering heb voor dit gebeuren. Die heb ik. Goedzo.Maar misschien mogen wij toch een folder sturen. Dat mocht. Wel nog gevraagd of zij mij een tweede verzekering in de maag wensten te splitsen. Nee, zij waren adviseur...

Komt het foldertje. Moet ik dus toch (bij-)verzekeren. Foldertje terzijde gelegd.

Wat later krijg ik de tweede voorleesmoeder aan de lijn. Ik mocht cijfers geven over het eerste contact. Twee maal een zeven en juf 2 blij. Derde cijfer had betrekking op aansluiting van telefoongesprek en folder. Kregen ze een 4. Domper.

Gulle bui, dus juf mocht nog even doorbabbelen. Als men zo goed is in adviseren... Wat kost een jazz-orkest op mijn uitvaart? Moest nagevraagd worden. Ging vrij rap. Kwam op €.2.000,-... Zal wel een swingend groepje zijn...

Toch maar geen jazz-orkest dus. Ook niet na bijverzekeren (wat ik dus niet ga doen). Rond de tijd, dat e.e.a. speelde, sprak ik toevallig de buurman van 3 huizen verderop. Hij zit in die 'handel'. Dela Natura was zat volgens hem.

Daarnaast zijn er bedrijven/instellingen, die het woord ‘functioneren' niet eens kunnen spellen, laat staan in de praktijk brengen. Programma's als Radar en Kassa ontlenen er hun bestaansrecht aan. Bij clubs als UPC en Canal Digitaal zou ik aanraden er geen postzegels aan te verspillen. Met een beetje mazzel krijg je hooguit een nietszeggend ‘stencil' retour...

Voor genoemde programma's heb ik nog een tip: Kijk eens naar pensioenfondsen. Daar zitten ook hele volksstammen, die zich m.b.t. beheerskosten niet kunnen beheersen. Dat heeft als gevolg dat het geboden rendement spontane huilbuien veroorzaakt. Bijvoorbeeld €.10.000,- wordt in 5 jaar uitbetaald en in totaal ontvang je - bij een beetje mazzel - €.10.500,-

Dan is er nog de soap met ons aller JP. Gaat ie wel of niet naar Brussel? Komen er nieuwe verkiezingen? Moet ik mij geestelijk gaan voorbereiden op een kabinet met Wilders als MP en mijn emigratiepapieren vast in orde laten maken? Wilders is (nog) een landgenoot, maar zoals het woord al aangeeft, betreft het ‘verleden tijd' (genoot) en geen toekomstige tijd. Voor die nu nog zittende excellentie, die ons aan de krekels en meelwormen wil hebben, heb ik ook nog een tip: Schrijf glimwormen voor, dan is het verlichtingsprobleem ook meteen opgelost. En mocht er een nieuw kabinet komen, dan zou ik - ondanks alles - Gerrit Zalm terug willen zien. Deed mij altijd heerlijk terug denken aan Momfert de Mol uit de Fabeltjeskkrant. Lekker genietend van een sigaartje.

Er valt verbazingwekkend veel te verbazen. Maar dat is een goede voorbereiding op de spraakverwarring, die ons straks op Sardinië weer te wachten staat. Van vorige bezoeken herinner ik mij het woord 'stanco'. Er werd mij iets gevraagd met het woord 'stanco' er in. Heel even dacht ik , dat mij gevraagd werd of ik een wind had gelaten (stinkerd?). Inmiddels weet ik, dat het 'moe' (vermoeid) betekent. Tijdens het eten werd iets met 'piace' tegen mij gezegd. 'Peace to you too' had ik bijna geantwoord. De vraag was echter of ik het lekker vond... Tot slot het woord 'gabbiano'. Daarbij denk je toch in eerste instantie aan een verdediger bij AC Milan. Fout. Het is een meeuw.

Het zal duidelijk zijn, dat ik met hooggespannen verwachtingen de volgende misvattingen tegemoet zie. Humor ligt - zeker ook in Italië - op straat.

Reacties

Reacties

Wim

Heerlijk en ik lees het nu pas dus er zijn weer "stiekeme" meelezers. Al eens iets van Kluun gelezen? Is ook van dit niveau.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!