FraLa-Op-reis.reismee.nl

Cat Pack 2 Kastoria

Cat pack (2)

Dit keer plaats ik de foto van de kattenverzameling niet. Reismee is geen poesjesalbum. Maar kattenliefhebbers kunnen bij een restaurant in Kastoria hun hart ophalen. Op mijn vraag hoeveel katten er daar rondliepen, kreeg ik “20” als antwoord. Ik stel een hertelling voor, want volgens mij waren het er meer. Ik heb trouwens wel een foto van mijzelf aan de serie toegevoegd. En een foto van het plaatselijk meer, wat van forse afmetingen is.

Het begin van de dag verliep voorspoedig. De zon scheen. Telefoon en Tom Tom waren het met elkaar eens en ik had tijd genoeg voor een omweg. Fraai heuvellandschap en geen druk verkeer. Bij zo’n kapelletje langs de kant van de weg kon ik dus veilig even stoppen voor het maken van een kiekje. Die bouwseltjes zijn er dus inderdaad voor een moment van bezinning. Dat schijnt dus ook op de snelweg te zijn toegestaan. Griekenland is een zeer orthodox land en men is t.a.v. andere religies niet direct een toonbeeld van verdraagzaamheid, zo begreep ik van Billy.

Op ongeveer een derde van de af te leggen afstand vertoonde de telefoon toch wat kuren. Ik had echter genoeg heuvels gezien en ik ben richting snelweg gegaan. Daar staan nabij Kastoria borden langs de kant dat je moet oppassen voor beren met jonkies. Er staan aldaar ook kilometers lang hekwerken. Helaas geen beer gezien en Kastoria probleemloos bereikt. Telefoon deelde spontaan ook weer mee in ‘de feestvreugde’. Dat maakte het vinden van mijn onderdak er niet eenvoudiger op. De voorzieningen zijn hier uitstekend, maar de vindbaarheid is echt een probleem met Google Maps. Je wordt verzocht de eerste weg rechts te nemen, maar daar staat dus een duidelijk verkeersbord dat dit daar verboden is.

Het wemelt hier van culturele plekjes en gebouwen. Byzantijns en zo. En ik kon via de achteringang naar beneden lopen om bij het meer en de daar aanwezige horecagelegenheden te belanden. “Naar beneden” impliceert echter ook “naar boven” en mijn COPD + sterk afgenomen conditie laten mijn hoofd in gedachten al heftig “Nee” schudden. Geen verkeerde gedachte naar later bleek.

Ik ben het drukke deel van Kastoria ontvlucht en ben langs de oever van het meer op zoek gegaan naar iets rustigers en met eenvoudiger parkeermogelijkheden. En zo kwam ik dus in het restaurant met de vele katten. Prettige locatie en ik had voldoende keus om een tafeltje in de zon op het terras te vinden. Bij het plaatsnemen wel even opletten dat op je stoel geen poes ligt… Gezien het gewriemel in de nauwe straatjes bij mijn nachthok besloot ik tot een alcoholvrij biertje. Het werd Amstel Free. Qua vast voedsel koos ik voor kip. Dat bleek een beste keus en ik vermoed dat ook een stevige eter content zou zijn geweest met de portie. Zoom anders maar in op de foto. Voor maaltijd en biertje was ik €.13,- kwijt en dan staat de serveerster nog als een gek te zwaaien als ik wegrijd.

Helaas hadden vrij donkere wolken zich samengepakt en ik diende op een bepaald moment naar binnen te vluchten, omdat de regen in volle hevigheid was losgebarsten. En het bleef geruime tijd flink doorgieten. Ik blij dat ik niet als Jan Wandelaar bezig was… Anderzijds had ik mijn ‘mansion’ te voet ongetwijfeld sneller gevonden dan mijn herhalingsgetob met de auto. Mijzelf beloond met een ‘gewoon’ biertje (van lokale komaf).

Fijn moment van de dag: Ik krijg bericht van de energieleverancier dat de jaarafrekening een terugbetaling van €.420,- heeft laten zien. Dat gaf weer wat ruimte om later op de avond een Metaxa te bestellen. En omdat ik daar dorst van kreeg ook nog maar een biertje. Gezellig met de uitbater gebabbeld en – voor deze vakantie – vrij laat mijn mandje in.

Prima geslapen en vanmorgen genoten van de beste douche tot op heden. Men heeft hier oog voor detail. Zo was er hier bijvoorbeeld al een dubbelstekker aanwezig… Ook het ontbijt smaakte erg goed. Apart broodje (beetje warm) met diverse soorten kaas van binnen. Heerlijk!

Zoals ik gisteren al heb kunnen constateren is het van hier naar ‘de bewoonde wereld’ uiterst simpel. En vandaar naar mijn volgende stekkie (Lefaka) is zo’n 3,5 uur sturen.

c

was weer leuk om te lezen; karren maar naar Lefaka! groetjes uit den Haag

Betsy

Altijd weer leuk en gezellig om met je belevenissen in gedachten mee te reizen Frank ?