FraLa-Op-reis.reismee.nl

Weerzien met Mallorca

Na mijn luchtdoop per Fokker Friendship (met propellers) in 1967 heb ik in 1968 opnieuw een vliegvakantie geboekt. Men raadt het al: Naar Mallorca. Ik kan daar nu met een gerust hart nogmaals naartoe, want veel herkennen zal ik er niet. In die tijd was ik nog redelijk toonbaar op het strand en daar heb ik het belangrijkste deel van mijn vakantie waarschijnlijk doorgebracht. Er staat mij ook nog vaag iets bij van een beachparty, waarbij wellicht een korte boottrip was inbegrepen. Voorts herinner ik mij een tocht met een gehuurde scooter. Dat kon toen ‘gewoon’ met een autorijbewijs. Veel van het eiland heb ik toen niet gezien en dat wens ik nu goed te maken. Niet per scooter, maar per Seat Leon (of gelijkwaardig). Voor €.157,09 inclusief afkoop eigen risico heb ik die een week tot mijn beschikking. Lijkt mij deze tijd van het jaar toch iets gerieflijker dan een scooter. Weeronline strooit kwistig met weercijfer 9 en temperaturen tussen de 4 (brr) en 16 graden. Geen neerslag en veel zon. Citaat: In het weekend en begin volgende week kan het in het zuiden lokaal 20-21 graden worden. Straks de Tom Tom even programmeren voor een route naar “lokaal”. Het maximum in Almere zal tijdens mijn verblijf elders niet veel boven de 7 graden uitkomen en bovendien gaat het hier nat worden. Ik mis dus niets.

Via Google Streetview al wat blikken vooruit geworpen en ik zie de werkelijkheid met belangstelling tegemoet. Op een ouderwetse wegenkaart kijkend vallen de vele ‘groene weggetjes’ in het Westen en Noord Westen op. Zo te zien zijn er daar ook veel ‘miradors’.

Misschien ga ik eens gek doen en bezoek ik een museum. Anderzijds lijkt mij het Rafael Nadal Museum nu niet bepaald iets waardoor ik mij weer in de rijen van cultuurfanaten denk te mogen scharen. Met open mond naar al zijn gewonnen bekers kijken gaat het niet worden. Als Rafa nu zelf aanwezig is, zou dat wellicht anders liggen. Onder het genot van een carajillo zou ik hem willen bedanken voor de vele uren kijkplezier, die hij mij heeft gegund. (Ik schrijf dit voor de finale van de “Australia Open” op 30/1)

Het (voor mij) bijzondere van deze bestemming is het feit dat ik op dit eiland ooit mijn ontdekkingstocht van Spanje ben begonnen. Inmiddels heb ik, met uitzondering van die 2 plaatsen in Noord Afrika, alle zelfstandige regio’s in Spanje wel eens bezocht. Qua provincies denk ik dat slechts Badajoz aan mijn lijstje ontbreekt.

Heel stout zit ik ook te denken aan ‘Gordon Ramsay spelen’. Kijken of er ergens een horecazaak is, die niet bepaald uit zijn voegen barst van de klanten. Dit in tegenstelling tot de omliggende collega’s, waar het wel gezellig druk is. In die slecht lopende zaak ga ik dan een biertje drinken, want het gebrek aan klanten zou wel eens aan het eten kunnen liggen, dus daaraan waag ik mij niet. Beetje slap OH-en met de uitbater over een nieuwe formule. Doop je tent om tot Gold & Delicious en maak goudfazant je specialiteit. Niet verslappen en goudvis en goudplevier ook op het menu zetten, want die vullen niet echt. En regelmatig benadrukken dat alles vers moet zijn, want dat doet Gordon ook altijd.

Nu ik er nog eens over nadenk is mijn naamsuggestie misschien niet zo gelukkig, want Golden Delicious is ook een appelsoort. En steeds moeten uitleggen dat deze soort in de bek van een geroosterd speenvarken zit, gaat op den duur vervelen.

Van vliegschaamte heb ik weinig last. Niet in de laatste plaats, omdat ik per trein naar Schiphol ga. NS beloont dat niet. Juist nu moeten er zo nodig werkzaamheden worden uitgevoerd, waardoor een rechtstreekse rit er niet inzit. Andere compensatie: Mijn oude schicht van november 2006 is nu in de puberleeftijd beland en toch staan er slechts 127.000 km op de teller. In verhouding draag ik via de motorrijtuigenbelasting dus extreem bij aan de milieu- en klimaatplannen van het kabinet. Via accijnzen en btw op de brandstof word ik nog eens extra zwaar geplukt.

Over “geplukt” gesproken, ik heb laatst een alternatieve vertaling gevonden voor het Engelse “peacock”: doperwthaan. En nu niet meteen reageren met “ik weet nog een andere”. Laten we het een beetje netjes houden.

willem Resleij

Goede reis, en veel plezier!

GJ

Geniet. Wij zitten met 30 cm sneeuw. Zal wel weer aan Biden liggen

Frank Langeveld

@ GJ En Trump gebruikt het als bewijs dat de aarde helemaal niet opwarmt.

Karin

Goede vlucht, ga weer met je “ mee reizen” Frank.

Marina Dorleijn

Geniet ervan Frank. Fijne zonnige vakantie.

Jan & Betsy

Veel plezier met je her-ontdekkingsreis op Mallorca.
We lezen graag je nieuwe ervaringen.
De 1e buitenlandse vakantie die wij samen maakten, november 1966, was naar ... Mallorca.
Het strandleven was in november te winderig en te koud, wij hebben toen wel per scooter het gehele en boeiende eiland verkent, want vakantiegeld voor een Seat ontbrak ons toen. Hartelijke groet!

wim

Geniet er van, en vier een beetje feest met de Nadal fans, ik ben er niet 1 geworden maar wel knap wat hij gedaan heeft.
Noorden met de prachtige kliffen sla je vast niet over.

Paul

Prachtig begin van je vakantie !
Heel veel plezier (al zie ik ondertussen al 3 verhalen staan).