FraLa-Op-reis.reismee.nl

Gemiste kansen (2)

Elko (Nevada) zou onze eerste halte zijn geweest. Toegegeven, dat is vanaf Lodi met 728 km een flinke ruk. Met iets van 7 uur sturen echter toch wel haalbaar geacht. Niet in de laatste plaats omdat er op deze route niet zo gek veel stekkies en vergezichten zijn om je aan te vergapen. Fototoestel zou gerust een snipperdag kunnen nemen.

Dat je vrij laat in Elko arriveert, is bij nadere beschouwing absoluut geen ramp. Via Google Earth eens wat aldaar gemaakte foto's bekeken en die brengen mij niet naar het puntje van mijn stoel. Prima kiek van een soort bord, waarop te lezen staat: Public parking 300 feet. Als je niet beter wist, zou je denken dat daar dus 150 mensen kunnen staan. Zelfs iets meer als er enkele invaliden met slechts één been tussen staan. Een Japanner (?) maakt een foto van een wegwijzer bij het plaatselijke vliegveldje. Misschien was ie z'n tom-tom vergeten en maakte hij daarom foto's van wegwijzers.

Valt er nog meer over deze imposante gemeente te vermelden. Jazeker! Althans volgens city-data.com. Via die site kom je er dus achter dat als je in Elko in de publieke sector werkt, je het best brandweerman kunt zijn, want dan verdien je het meest. Er wordt ook gemeld hoeveel huishoudens homo zijn. Toch een vorm van kennisoverdracht, die ik in Nederland nog niet ben tegengekomen. Wel boeiend is de opsomming van hotels/motels, die als fire-safe te boek staan. Kortom, een plaats waar het eten, pitten en weer wegwezen is. De goklustigen zouden (zoals in Nevada ‘normaal') hier nog wel wat dollars kunnen kwijt raken, want ook hier zijn casino's te vinden.

Op ca. 3 uur rijden (264 km) zou Twin Falls de volgende halte zijn geweest. Jerome stond als alternatief in de planning. Nu ik nog eens ‘doorge-googled' heb, moet het ook maar een alternatief blijven. Zegge en schrijven 2 foto's ontdekt en één daarvan betrof de plaatselijke kaasfabriek. Niet bepaald opwindend. Bovendien blijken twee van de motels aldaar niet te worden vermeld in het rijtje onderdakverschaffers met de kwalificatie 'fire safe'. Omgekeerd evenredig hiermee is het feit dat een brandweerman in Jerome het met een stuk minder moet doen dan zijn collega in Elko. Maar misschien dat de lagere prijs voor een huis daar iets mee te maken heeft.

Twin Falls is dus een aantrekkelijkere optie. Het wemelt daar van de foto's en met name Soshone Falls wil ik zelf ook wel eens van dichtbij bekijken. Zo te zien hoef je daar ook niet eerst een soort ‘avondvierdaagse' voor af te leggen.

Niet onbelangrijk is het gegeven hoe de inwendige mens daar kan worden versterkt. Afgezien van de onvermijdelijke ketens met ‘fabrieksvoer' en overuren makende magnetrons heb ik Shari's Restaurant & Piemaker ontdekt. Daar ga ik dus niet heen. Pie mag dan wel luchtig behoren te zijn, maar als deze techniek ook bij de bereiding van de andere smikkelvormen wordt toegepast, ziet het voorgeschotelde eruit als een opgepompte bloemkool. Het zal wel goedkoop zijn, want als je naar de plaatjes kijkt, heb je al gegeten en gedronken. Na enig doorklikken leek Garibaldi mij wel wat. Dat doorklikken had te maken met het feit dat je je in eerste instantie door tig vormen van taco dient te worstelen. Maïskolven zijn daar blijkbaar ook in de aanbieding. Er blijken echter ook gezonde lappen vlees verkrijgbaar en dat stemt dan weer hoopvol.Kortom, Twin Falls blijft op de lijst van te bezoeken plaatsjes staan!

Als noodsprong bij duldbare rugklachten had ik kortere etappes bedacht. Susanville zou in 4.35 uur vanaf Lodi te bereiken geweest moeten zijn. Op zich natuurlijk een redelijk onzinnig plan, want als je om 9.30 uur vertrekt en je houdt elk uur een kwartier pauze, ben je rond 15.00 uur op de plaats van bestemming. En dan? In zo'n oerknus motelletje vrolijk aan de cola-automaat hangen? (Bij veel motels zal men vergeefs naar de bar zoeken...) Maar goed. Ook Susanville via de data-site maar eens onder de loep genomen. Voor een plaats met een dergelijke naam was het opvallend, dat hier twee keer zoveel mannen wonen als vrouwen.Voor de dames onder jullie: Nog niet meteen koffers pakken en een vlucht die kant op boeken! Van het totaal aantal inwoners (14.055) blijken er namelijk 4648 in de gevangenis of een politiecel te vertoeven en dan is het toch zonde van jullie reisgeld. Ook hier is brandweerman een prima job. Nog beter betaald dan in Elko en de huizen zijn in Susanville zo'n 20% goedkoper. Ook de omgeving is aanzienlijk aantrekkelijker, maar dat is vergeleken met Elko niet zo woest moeilijk. Op de lijst van nog te bezoeken plaatsen krijgt Susanville niet een echt hoge prioriteit, maar een straf om daar eens een kijkje te nemen, lijkt het mij ook niet.

wim

Meesterlijk, nog beter dan een echte reis echter 1 tikfoutje: mij stoel. Als perfectionist moet je dat nog veranderen. Ga zo door! Soshone Falls zijn wij wel geweest, heel mooi en inderdaad bijna vanuit de auto te doen. Het zijn wel echt reisideen voor mensen.