FraLa-Op-reis.reismee.nl

Gemiste kansen

In het kader van gemiste kansen en indianenstammen het album van 2001 van de plank gerukt. Dan valt op dat er in 8 jaar toch niet alleen een jas, maar ook andere delen van de garderobe zijn uitgetrokken. Aangezien ik meestal aan het ‘goede' eind van de camera vertoef, geldt dat (uiteraard) voor alle anderen, maar slaat dit niet op mijzelf. Neef Randy had nog een redelijke bos haar in die tijd. Nu is zijn hoofd redelijk opgeruimd. Eerlijkheid gebiedt mij te erkennen, dat ook mijn haardos de aanschaf van een 'cavia' alleszins rechtvaardigt, maar de spiegel weet dat op een of andere manier nog aardig te verbloemen. Hoek van inval is hoek van (haar-)uitval zal daar wel iets mee te maken hebben, maar natuurkunde was niet mijn specialiteit. Dat geldt overigens nog steeds.

Waarom het album van 2001 erbij gehaald? Daarin bevindt zich een in een vlaag van spilzucht aangeschafte kaart met indianenstammen. Zo heb ik nu ineens intens medelijden met de Washoah-stam. Die stakkers woonden - volgens de kaart - in het midden van Nevada. Ik kan mij dan ook goed voorstellen, dat deze stam inmiddels is uitgestorven.

Volgens voornoemde kaart zou de staat Washington (boven Oregon) de meeste stammen hebben geherbergd (geen idee waarom, hoewel het geen onplezierige staat is). Karl May, bekend van zijn Winnetou en Old Shatterhand-verhalen, liet de Apaches niet alleen met de Comanches stoeien, maar ook met Sioux. Karl had duidelijk een andere kaart, want de Sioux woonden volgens 'mijn' kaart zelfs niet eensin de buurt. Schichtig geworden heb ik via Wikipedia eens gekeken hoe het met de Blackfeet zat. Misschien waren dat wel druiventrappers in een Frans wijngebied... Wikipedia plaatst deze stam echter in Montana en de Canadese provincies Alberta en Saskatchewan. Met een beetje goede wil is dat via de kaart nog acceptabel (voor de kaart) te noemen. Blackfeet blijkt overigens weer een substam van de Sioux te zijn. http://www.indianen.eu/ is best een boeiende website.

Ik weet overigens niet zo goed wat ik van indianen moet denken. Zij konden, naar verluid, heel goed sluipen en paardrijden. Schiet je nu niet zo gek veel meer mee op. Het eerste zou voor een cursus ‘vreemd gaan' nog wel enig emplooi kunnen bieden, maar een indiaan als eerste hulp voor Anky van Grunsven...

Van (import-)Amerikanen krijg je nog wel eens te horen dat indianen heel goed en regelmatig dronken kunnen worden. Mijn diploma ‘middelbaar biertjes drinken' heb ik tijdens mijn militaire dienst echter al behaald. Een scalp eren verdient de voorkeur boven scalperen. En terwijl wij Nederlanders nog wel eens iemand een veer in ‘zijn reet' willen steken, zetten indianen dat gevederte op hun hoofd.

Maar als ik de boeken mag geloven, hebben ze wel boeiende namen. Swift Bear, Sitting Bull, Crazy Horse, Black Kettle. Moet je eens vertalen en mij dan vertellen dat je zo genoemd wenst te worden. Kortom, in het kader van gemiste kansen laat ik reservaten maar even buiten beschouwing. Ja, ze hebben gok'paleizen'. Fijn, maar niet voor mij. Souvenirs kopen? Hallo, ik heb tijdens mijn lagere schooltijd al een tomahawk gefiguurzaagd (en ingekleurd). Vind ik zat.

Andere gemiste kansen? Zal voor een andere keer zijn. Nu is het tijd voor een bescheiden vuurwatertje.

Reacties

Reacties

Wim

He Kluk Kluk, op hoeveel lezers staat de teller nu?
Schrijf zo door.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!