FraLa-Op-reis.reismee.nl

Laatste dag China en terugreis

Daar zit ik dan, fris gedoucht en geschoren om 06.10 achter mijn topje. Nokia-wekkertje zou om 6.05 uur afgaan, maar om het al dan niet tijdig aanwezig zijn op de luchthaven van dit eenvoudige en door velen als ā€œantiekā€ bestempelde apparaatje te laten afhangen, maakte mij toch wat onrustig. Ruim voor 6.05 uur dus al wakker. Taxi is besteld voor 7.00 uur en daarmee ga ik naar die Airport Express, waarmee ik in 45 minuten de juiste terminal bereik. Geplande vertrektijd naar Frankfurt 10.30 uur. Dat is dus 4.30 NL-tijd. Als ik rond 20.30 uur Almere heb bereikt, is alles OK gegaan, maar voor mij is het dan gevoelsmatig 2.30 uurā€¦.

Thuis fijn uitrusten van de vermoeienissen van deze vakantie. Zeer veel indrukken opgedaan en vooral zeer veel gelopen. Zeker voor mijn doen, want naar het winkelcentrum 600 meter verderop ga ik dus NIET lopen. Een doodenkele keer pak ik de fiets, maar meestal de auto. Gedurende deze vakantie dus meer stappen gezet dan gedurende de daaraan voorafgaande 6 maanden. Gisteren ook weer aan de wandel. Volgens het kaartje van het hotel was het metrostation vlakbij. Volgens mij niet. Ik moest lijn 7 naar de Zoo nemen, had ik begrepen. Kaartje via een automaat kopen. Moeten ze vooral zeggen tegen zoā€™n OV-analfabeet als ik. Gelukkig was er ook een dame achter een loket en toen was het zo gepiept. Na 3 stations merk ik dat ik de verkeerde kant op reis en dat ik bovendien ergens moet overstappen. E.e.a. hersteld en bij ingang Zoo uitgestapt. Moderne metro en prachtige en doelmatige stations.

Entree Zoo, inclusief het Grote Panda-gebeuren: 19 Yuan, zeg ā‚¬.2,50. Kunnen Artis en Blijdorp een voorbeeld aan nemen. Zo kon ik in het park ook probleemloos watertjes aanschaffen. Oorspronkelijk ontwerp voor de tuin stamt nog uit periode van een keizer. Ja lekker makkelijk. Die meneer liet zich zeer waarschijnlijk per draagstoel van het ene naar het andere verblijf vervoeren. De afstanden daartussen kwamen bij mij over als etappes van een vierdaagse. Nogal wat hokken en verblijven waren leeg. Voorts heeft men hier volgens mij een deal met een glasbedrijf. Bij het fotograferen van beesten achter dat glas, fotografeer je dus veelal je buurmanā€™ s reflectie. Maar afgezien van uitgestrekt toch beslist ook een fraai aangelegd geheel (en ik heb niet eens alles gezien). Wel de reuzen pandaā€™s dus en sterker nog. Zij BEWOGEN! Ik heb het op camcorder staan! (Weet alleen nog niet hoe ik het vandaar op mijn PC krijgā€¦.). Ook raar: Olifanten waren binnen, terwijl de temperatuur buiten toch alleszins aangenaam was. Overdreven zorgzaamheid?

Op terugweg had ik bij de kaartautomaat assistentie van een daartoe speciaal (voor mij?) neergezette metro-dame. Ook goed overgestapt en bij juiste station metro verlaten. Vervolgens een huis (bleek later een Christelijke kerk) dat zoā€™n beetje midden op de snelweg staat aan de verkeerde kant gepasseerd, dus terug en nog meer wandelen.

Nu komt er een stukje van hoog niveau. Nooit eerder op zoā€™n hoog niveau geschreven. Op 34.000 voet. Mijn eerste vlucht met zoā€™n Airbus joekel. Bevalt prima. Voor zover vliegen prima kan bevallen. Het blijft toch een beetje iets weg hebben van kamperen. Niet de meest gerieflijke stoelen, vaak poppenbestek, voer in soms zeer weerbarstig plastic en je mag geen schaartje bij je hebben om het open te knippen. Doet mij denken aan het feit dat ik bijna weer een sommeliersmes kwijt was. Bij deze binnenlandse vlucht echter een securityknul getroffen met mensenkennis en realiteitszin. Achtte het (terecht) onwaarschijnlijk dat deze grijsaard een vliegtuigkaping zou starten met een sommeliersmes. Of ik het niet aan boord zou willen gebruiken, vroeg hij nog. Bijna mijn eigen ruiten ingegooid door daarop te reageren met: Alleen als er volle flessen wijn worden geserveerd. Deze vlucht naar Frankfurt is matig bezet. Twee vrije stoelen naast mij en drie vrije stoelen achter mij, om dat maar even aan te geven. Net als op de heenvlucht is er een nieuw soort flight info. Doet sterk denken aan Google Earth en dan hebben ze er ook nog een vliegtuigje ingeplakt. Vervolgens doet men dan creatief en vliegt met de camera om het vliegtuigje heen. Ik denk dan dat we weer terugvliegen. Geef mij die oude kaartjes maar. Stuk duidelijker. Over service aan boord ook niets te klagen. Start was met een warme hap. Voelde dat al aankomen en zat derhalve al zeer matineus aan de whisky. Geprobeerd een tukkie te doen, maar ondanks het vroege opstaan werd dat geen succes. Serie sudokoā€™s gedaan en omdat er buiten behalve veel wolken weinig valt te bekijken, nu de laptop maar even gepakt. Het is nog 3,5 uur tot Frankfurt en we krijgen straks nog ā€œRostbratwurst met Sauerkrautā€, of ā€œGebratene Eiernudeln mit Rindfleischā€. Sta nog niet te trappelen. Gisteravond echter niet meer aan vast voedsel toegekomen. Met lui uit AustraliĆ« zitten bieren. Had geen zin in het ā€˜huis-restaurantā€ en nog meer wandelen wekte zelfs een zekere mate van weerzin bij mij op.

Taxi kwam niet helemaal op tijd vanmorgen en daar word ik niet vrolijk van. Chinezen komen bij mij over als een stipt volk. Maar ja, verkeer kan tegenzitten. Vreemd station trouwens waar je die AirportExpress moet nemen. Moest via een tunnel naar de andere kant van de straat en ook daar was het nog even zoeken. Gesleep met bagage (ook trappen op) veroorzaakte weer enige zweetdruppels, maar een vriendelijk aangeboden zakdoekje heb ik toch maar geweigerd. Beetje dweilen met de kraan open. Ik had echter nog zoā€™n uitvouwbaar handdoekje uit Sanya en dat kwam nu goed van pas. Aanbiedster van zakdoekje was redelijk perplex over zoā€™n gedegen voorbereiding

Laughing
. Krijg net een jus van Lufthansa en hoop wel dat de piloot nu even een vlak stukje vliegt, want met turbulentie loopt mijn laptopje risico.

Geen risico genomen en laptop opgeborgen. Laatste deel van verslag volgt nu vanuit Almere, waar ik gisteravond ā€˜reedsā€™ voor 20.00 uur aanwezig was. Maar niet voordat er in Frankfurt, terwijl ik alleen maar transfer vloog, nog weer een keer een security check was. En het maakt verder ook niet uit waar ik word gecontroleerd, het poortje gaat altijd piepen. En dan gaat zoā€™n beveiliger met een wichelroede bij mij op zoek naar metaal of explosieven. Er werd al eens gesuggereerd dat ik een man van staal ben met een ijzeren wil, maar dat vind ik overdreven. Niettemin ben ik het tijdverschil met China (6 uur) al bijna weer te boven.

Inmiddels videoā€™s naar PC gekregen, maar als ik ze op Reismee wil plaatsen, moet ik ze eerst op You Tube hebben gezet, begrijp ik. En dat allemaal voor een bewegende pandaā€¦ Geloof mij maar op mijn woord, of kom anders hier kijken. Ik zet nog wel een zogenaamde 'capture' uit het filmpje bij de serie China 2016.

Er rest mij nog een ā€“ ongetwijfeld positieve ā€“ evaluatie te schrijven over deze reis. Er borrelt daarnaast vast nog enig allerlei bij mij op. Voor beide elementen graag enig geduld.

Jan

Je hebt ons uitgebreid veel laten meebeleven ; leuk, dank !

Carla

Ik heb weer genoten van deze reis en verheug me op de volgende

Karin

Mooi dat je weer veilig thuis bent. We hebben je reisverslagen met veel plezier gelezen.groetjes Bob en Karin.

Frank

Het gaat te ver om te stellen dat ik het vakantiegebeuren vanwege dit soort positieve reacties laat plaatsvinden, maar het werkt wel mee.
Jan en Karin voortaan een achternaam of ander onderscheidingskenmerk toevoegen; er zijn er meer met deze naam.
SNS stuurde mij pas (weer) een bericht dat de rente nog verder daalt, dus ik kan net zo goed weer een nieuwe reis plannen.....

wim

Nu pas tijd gehad om je laatste verhaal te lezen (niet gelijk zeuren of ik druk was met voetbal kijken:)) .Het was weer genieten en mooi dat je weer heel thuis bent.
Op naar de volgende vakantie lijkt mij ook.