FraLa-Op-reis.reismee.nl

Terug naar Guilin... Waarom ook al weer?

Bij de grote weg die groene bus (lijn 1) nemen en daarmee naar het busstation in Yangshuo. Kleine groene bus 3 Yuan en bus naar Guilin 15 Yuan.

Tuurlijk. Vader gaat met zijn loodzware handbagage over stoffige dorpsweggetjes kuieren om bij de hoofdweg naar een bushalte te lopen zoeken en dan tussen de kippen en geiten naar een busstation hobbelen waar ik ook niet weet waar ik moet zijn. Dus vraag ik aan Anna of die niet een geldhongerige snuiter kent die mij voor 200 Yuan van deur tot deur wil brengen. Toen ik terugkwam van die Mountain Retreat bleek daar weinig schot in te zitten. ’s Avonds nog even iets proberen…

Wat onrustig van geslapen. Volgende morgen bleek Anna een vrije dag te hebben. Dat was ff schrikken, maar zij bleek haar plaatsvervangster (Tina) goed te hebben geïnstrueerd. Avondpoging was volgens mij op een soort poolen gericht. Niet gelukt. Reguliere taxi voor 300 Yuan (€.40,-) vond ik iets te gortig. Zie je maar hoe snel je aan een land went. Gulden middenweg: Taxi naar busstation in Yangshuo (50 Yuan), daar bus nemen (27 Yuan) en dan nog een taxi naar het hotel (20 Yuan {bijna 10 Yuan teveel}). Maar goed dat ik niet naar de hoofdweg ben gaan sjouwen, want ik was prompt de verkeerde kant op gegaan met die lijn 1.

Eerst nog even terug naar gisteren. Bij eigen herberg was happy hour nog wel geldig en het werden opnieuw 2 gin & tonics. Nu was ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoe goed men in de keuken naar die Italiaanse chef heeft geluisterd, want die zou er geweest moeten zijn volgens het gastenboek met info. Ik had de eerste dag al zo’n wat vreemde combinatie besteld van Chinese ravioli, maar was daarmee noch de ene noch de andere kant overtuigd. Nu een kleine pizza laten aanrukken. Geeft mij aanleiding graag eens met die chef kennis te willen maken. Ben bang dat ik bij een schoenlapper terecht kom. Het was niet onsmakelijk, maar met een echte pizza had het niet veel te maken. Verder een leuk gastenboek, maar die Italiaanse chef…. OK weten we ook weer. Speciaal voor Wim: In die Mountain Retreat serveren ze ook hamburgers!

Vandaag ga ik dus verder in staking wat eten betreft. Goed ontbeten en dit is het hotel van het bier met Aldi-prijs (en ik heb nog steeds wat kaas). Omdat ik best een grote fles zou op krijgen dat formaat dan ook maar besteld. Volgens mij moet er dan een knul in gestrekte draf naar een buurtsuper, want de aflevertijd was ongeveer 30 minuten… Voor dezelfde fles waar ik gisteren aan de oever nog 19 Yuan betaalde, betaal ik nu 4 van die flapjes (= ca. €.0,50). Vanavond ga ik toerist spelen. Rondvaart van 60 tot 90 minuten langs verlicht Guilin. De enige andere excursie die mij aansprak, omdat ik daarover menig toerist al lovend had horen doen, is een trip naar rijstvelden in terrasvorm. Eerlijk gezegd kan ik mij daar niet zoveel bij voorstellen en het feit dat het 2 uur rijden hier vandaan ligt (en dus ook 2 uur terug) maakt het voor mij niet bepaald aantrekkelijker. Voorts zou er (waarschijnlijk) geen Engels sprekende gids bij zijn en ik kreeg de indruk dat er nogal wat zijpaden bewandeld zouden kunnen gaan worden. Ik laat deze beker rijstepap dus maar aan mij voorbij gaan. Als het in de buurt van die rondvaart fraai is, neem ik morgen wel een taxi om nogmaals die kant op te gaan om daar de eendjes te voeren. Geen idee met wat. Brood zie je hier niet (veel).

Over de busreis van Yangshuo naar Guilin nog het volgende. Er rijden hier geen kinderachtige, zwarte roet uitwalmende wrakken rond. Althans niet op deze lijn. Zeer fraai exemplaar met een acceleratie waar Max Verstappen geen probleem mee zou hebben. Afgezien van toeteren kunnen de meeste chauffeurs hier ook aardig mikken. Centimetertje ruimte… Meer dan zat. Relaxte chauffeur met een duimnagel waarvan ik de stellige overtuiging heb dat als hij er mee in zijn oor krabt, hij er acute voorhoofdsholteontsteking mee oploopt. Steekt onderweg ook vrolijk een pafje op. Als ik iets bij Connexion te zeggen had, zou ik deze chauffeur zo over laten vliegen.

Dit hotel heeft niet alleen de prettigste prijzen voor bier, maar ook veruit de beste WiFi. Extra veel foto’s toegevoegd aan serie China 2016.

Ouderdom begint toch merkbaar te worden. Mij is namelijk niet helemaal meer duidelijk waarom ik in deze plaats nu nog 2 overnachtingen heb geboekt. Zie misschien iets over het hoofd, maar wat? Allemaal zaken die een rol kunnen spelen rond het ooit nog eens terug willen/moeten/kunnen komen in deze regio('s). Als je alles al gezien hebt, wordt de reden nogmaals deze kant op te reizen toch aanzienlijkminder krachtig.

Jan

Hoezo , hebben ze daar geen kaas dan? Je gaat toch niet zo'n Edammer helemaal naar China vervoeren?

Jan

Als je hier toch nog drie dagen hebt zou ik die fraaie fantasie bergen nog eens gaan bekijken en misschien zelfs een poging wagen die te beklimmen. En let eens op de groente tuinen die moeten al 1000 jaar grote oogsten op iets verhoogde bedden op kunnen brengen, met name van Chinese kool , Chinese bieslook e.d.

Jan

Hè hè , ik ben eindelijk bij met lezen . Jij schrijft sneller als ik lezen kan .

Frank

Nee Jan, maar wel Goudse (oud). Thuis laten liggen geeft maar uitdroging. Kwam nu prima van pas.
Fantasiebergen staan hier ook zo'n beetje midden in de stad en ook onderweg hierheen zat exemplaren gezien. Beklimmen??? Ik vond het al redelijk matigjes dat ze in de herberg geen lift hadden en ik tree voor tree naar mijn kamer moest. Zou in huidig hotel reden zijn om een andere kamer te verzoeken, want ik zit hier 5 hoog. Gelukkig is er een lift.
Hier en daar wel gezien dat men iets teelt, maar in mijn observatie betrof het vooral boompjes en siergewassen? Mijn interesse voor Chinese kool is overigens verwaarloosbaar.

Frank

Zie nu Explore Finland by Car onderaan mijn pagina staan....

Willem R

Wat een stukje Hollandse kaas niet kan doen.

wim

Als er burgers zijn is er beschaving. Maar foei reiziger, tegen een busreis opkijken en denken aan een taxi. Dat isgeen cultuur snuiven en mensen ontmoeten.

Frank

Dat er hier beschaving is, zullen 1.3 miljard mensen hier met je eens zijn, alleen de relatie met burgers zullen zij collectief afwijzen.

Wim
Reiziger zijn hoeft toch niet te betekenen dat je als een pelgrim met knapzak aan wandelstok door het land trekt. Komaan, wat is er tegen comfort. Dat hebben ze speciaal uitgevonden om er gebruik van te maken. En taxichauffeurs zijn ook mensen. Heb je meer contact mee dan met een buschauffeur.