FraLa-Op-reis.reismee.nl

Van Sanya naar Guilin

In de vertrekhal van Sanya krijst een kind op verschillende toonhoogten, maar met een redelijk constant (hoog) volume. Zo’n koter was ook aan boord van mijn eerste binnenlandse vlucht hier, maar die had toch onvoldoende uithoudingsvermogen om het de hele reis vol te houden. Gekrijs hier nu ook(even?) gestopt.

Schuin voor mij is de toegang tot een tropische tuin. Tevens het rokersparadijs. Kan mij vrij eenvoudig bedwingen deze geneugten van dichtbij te ervaren. Ik zie wel wat plantjes en palmen, maar volgens mij zijn vooral de temperatuur en de vochtigheidsgraad daar tropisch. En “niet-roken” is nu hard op weg naar het 1e lustrum. Vrij moderne luchthaven, maar nog niet met zoveel avio-bruggen. Mij onderweg hier naartoe opnieuw verbaasd over de vele zeer moderne gebouwen. Zitten tal van knap hoge jongens tussen. Bij het inchecken ‘ging mijn ruim-koffer af’ Koffer openmaken a.u.b. Ik kijk stiekem ook even op het scherm en zie tot mijn vreugde en verbazing de contouren van mijn Gerber-gereedschapssetje. Dat had ik gebruikt om de kaas te snijden. Daarna had ik het zorgvuldig opgeborgen. Zo zorgvuldig dat ik het nergens meer kon vinden. Mij helemaal suf gezocht en bij receptie zelfs diefstal niet uitgesloten gemeld. Dat betreft overigens een simpel geval van kennisgeving, want men waarschuwt dat men voor het kwijtraken van spullen niet verantwoordelijk is. Echt waardevolle spullen kunnen in een safe op de kamer. Heb ik braaf mijn laptopje in gestopt, zodat ik het thuisfront kan blijven informeren. Ga straks in Guilin verdere naspeuringen doen, want ik weet nu ongeveer waar dat ding zich moet bevinden. Stukje kaas zal er trouwens wel ingaan straks. Of China Eastern Airlines moet zich onderweg erg uitsloven. Wordt dan racen, want de vlucht duurt maar iets van 1,5 uur. Is dus kaas geworden. Aan boord een drankje (Sprite) en na enig nadenken hoe ze de passagiers nog meer konden verwennen, kwam als oplossing: Nog een drankje.

Van boven naar beneden kijkend constateer ik dat het platteland weinig plat is. Ook middelgrote steden beginnen pas in de buurt van Guilin op te doemen. Bizar was een best flink stadje, gelegen op een soort eiland in de riviermonding. Geen idee wat het voor moet stellen.

Op luchthaven van Guilin stond chauffeur al braaf te wachten. Rit van ca. 30 min. tot aan hotel. Verbluffend om midden in deze stad her en der van die mega-puisten te zien opdoemen. Straten en huizen worden er vrolijk omheen gebouwd. Best goed Engels sprekende receptioniste regelde meteen de reeds aangevraagde excursie: De riviercruise van ongeveer 4 uur naar Yangshuo. Er zit een soort lunch aan boord bij inbegrepen, maar als ik de diverse reviews goed in gedachten heb, is dat geen maal om in luid jubelen bij uit te barsten. Niettemin mag ik voor dit uitje ongeveer €.50,- oplepelen. In mijn geval komt daar nog een buskaartje bij, omdat ik niet dezelfde dag terugga. Via, via een blikje bier op de kamer laten aanrukken en dat was wel heel erg prettig geprijsd. Soort Aldi-prijsje. Dus dat buskaartje komt wel goed.

Grappige hotelkamer. Voor deze ene nacht de wat eenvoudiger variant geboekt (rond de €.27,-). Moet straks maar eens proberen een blik te werpen op de andere versie (€.36,- ja je blijft hier lachen), want ik vind deze eigenlijk al goed genoeg. Het grappige zit hem voor mij vooral in het feit dat de badkamer van de slaapkamer is gescheiden door een glazen wand. Een beetje alsof je in een aquarium staat te douchen Desgewenst zijn er een soort jaloezieën neer te laten. Daar ga ik dus maar niet mee hannesen, want met ‘mijn fluwelen touch’ liggen die onmiddellijk op de vloer. Nu eerst maar eens kijken wat het restaurant hier te bieden heeft. Was even zoeken. Eenvoudig tentje en omdat het zo goed was verstopt, zat er dus geen kip. En de gebakken eend was er ook niet. Iets simpels graag. OK. Omelet met tomaat en een beetje zeewiersoep. Krijg ik dus de oogst van een complete legbatterij en een kruiwagen aan tomaten. De zeewiersoep kwam in een schaal waarmee in een gezin met veel kinderen niemand tekort zou worden gedaan. Kreeg het al ‘Chinees benauwd’ bij de aanblik. Kippen niet voor niets laten kakelen, de tomaten eer aangedaan en 1,5 kommetje soep weg weten te werken. Viel niet op. Plaatselijke moeder overste zag mij tobben en uiteraard ook transpireren van al dat harde werken. Vandaar dat zij een ventilator in mijn buurt plantte. Twee duimen omhoog van mij. En voor die hele bubs, incl biertje van 50 cl betaal je dan iets meer dan €.5,-

Ga dus ook niet meer beknibbelen qua kamer. Ik zie het over 3 dagen wel. Gun dit hotel die extra omzet wel. Ze waren ook direct bereid op mijn ruimkoffer te passen gedurende mijn uitje naar Yangshuo. Scheelt weer gesleep.

Vanavond niet op zoek naar aanspraak. Morgen 7.50 uur afmars naar de werf waar vandaan de boten vertrekken. Dit verhaal plaatsen wordt het ook niet want de pagina is onbereikbaar. Grote internet-inspecteurs draaien zeker weer eens overuren. Hinderlijk, maar dan proberen we het morgen toch weer.

Het is nu morgen en nog eens een keer 'in alle vroegte" ook. Prima matras en ruim voor wekbrigades mij signaleren dat ik op moet staan ben ik al terug uit de vissenkom. Puike douche weer. Rest later op deze dag. Mits de boot niet naar de bodem van de rivier zakt. Nu nog snel enkele foto/s toevoegen,

Reacties

Reacties

Willem R.

Mooi verhaal Frank. En mooi dat je nu in een beter bed slaap. Geniet van de boottocht.

Jan

Tot nu toe verloopt jouw reis op rolletjes ; goed georganiseerd daar in China ( en door jou !), in tegenstelling tot allerlei onverwachte problemen in voorgaande reizen van jou.

Frank

Ja Jan, ik ben best een tijdje zoet geweest met voorbereiden. Er is volgens mij bij welgeteld één voorgaande reis, slechts één onverwacht probleem te melden. Maar fris anders mijn geheugen even op.

Cliff

Boeiende verhalen. Zo te lezen een mooie vakantieland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!