FraLa-Op-reis.reismee.nl

Laatste volle dag in Sanya

Shopping center. In het algemeen niet iets waar ik likkebaardend naar uitzie om te bezoeken, maar je bent Nederlander, dus koopjesjager en bovendien was ik eventueel aan een paar nieuwe sandalen toe. Voor omgerekend €.1,40 ben je er met een taxi. Redelijk groot aanbod, maar erg veel winkeltjes waar ik niets heb te zoeken en tevens een zeer ferm aanbod aan eetgelegenheden. Bij TopSport (ja dat lezen jullie goed) riepen ze enthousiast dat ze mijn maat hadden. Ja in het segment Running Shoes en ik ben voorlopig helemaal klaar met runnen. Zeker bij deze temperaturen, maar ook als het vriest. Of ze ook iets hadden in ‘gewone schoenen’, of sandalen. Niet dus. Bij een ander winkeltje hield het bij maat 43 echt op. Bij een kleinere winkel samen met de verkoopster pogingen in het werk gesteld tot een aankoop/verkoop te komen. Die dame is nu nog bezig al die papieren proppen terug te doen in de verschillende schoenen. Als het model mij aanstond, paste het niet en als het paste vond ik het model niks. Hoewel er in het complex airco aanwezig was, kon ik de werklust daarvan niet echt fanatiek noemen. Het meegebrachte handdoekje moest er duidelijk weer aan te pas komen. Klaar met shoppen dus en taxi terug!

Brengt mij bij het verkeer hier. Moet je toch wel even aan wennen. Net als in de States is links en rechts inhalen toegestaan, maar men rijdt hier aanzienlijk onrustiger en ik verdenk menig chauffeur ervan zelfs bij stilstand maar moeilijk van de claxon af te kunnen blijven. Uitermate goede vinding vind ik een soort afteller bij de stoplichten. Je hebt bijvoorbeeld nog 30 seconden tot het licht op geel springt. Omgekeerd bij rood zie je na hoeveel seconden groen op komst is. Werkt perfect, want ik heb niemand door geel zien rijden.

In Guilin lijkt het morgen mooi weer te worden. Niet zo woest boeiend, want ik ben waarschijnlijk pas tegen 16.30 uur bij mijn hotel. Zag wel een groot verschil qua luchtvochtigheid. Hier 87% en daar 52%. Kon mij vanmiddag niet zo gek veel schelen, want ik zat/lag voornamelijk aan of in het zwembad. Kan nu melden dat Chinezen zeer bruin kunnen worden. Betrof een meneer van al wat rijpere leeftijd, die de gedachte schuwde om met een parasolletje te voorkomen dat hij van kleur zou veranderen. Kon hem helaas niet naar de reden voor zijn afwijkend gedrag vragen. Of ik had even razendsnel Chinees moeten leren. Soms is een communicatieprobleem toch wel eens hinderlijk.

Bekijk net (wat een timing…) een lijvige map hier op de kamer en leer dat we hier op 19 graden NBr zitten. Voorts lees ik daarin waar ik op dit eiland nog meer tegenaan had kunnen gluren. Best nog veel. Had deze stek dus uitgekozen om te relaxen en van mijn jetlag af te komen en dat is best aardig gelukt. Maar mensen die wat hogere eisen aan een vakantiestek stellen, kunnen hier dus ook terecht. Zou ik na deze ontboezeming nu aandelen krijgen van de Hainan Tourist Board…???

Het Guilin Han Tang Xin Ge Hotel (Klinkt toch heel anders dan Best Western of Ibis) is morgen zo vriendelijk mij van de luchthaven op te halen. Is nog gratis ook. Leuk land toch? OK, naar het vliegveld brengen is niet gratis. Kost ca. €.5,- p.p. Wow!

In mijn stamrestaurant weer heerlijk Babylonische Spraakverwarring gespeeld rond de kortingscoupon. Geldt alleen voor BBQ-gerechten. Andere gerechten doen niet mee en drankjes ook niet. En dat terwijl er een overheerlijk glas bier staat afgebeeld. Nu zal die €.4,- à €.5,- korting mij betrekkelijk worst zijn, maar laat men duidelijk zijn. Het geheel nog eens gezellig doorgenomen met de receptioniste van het hoofdgebouw, want die spreekt adequaat Engels.

Tot slot nog even langs geweest in stamkroeg. Geen whisky, maar een Chinees biertje van de tap. Goed spul. Aan de praat geraakt met drie Deense knullen, die aan de ambassade waren verbonden. Kreeg niet de indruk dat ze van hun werkzaamheden daar binnenkort overspannen zullen geraken.

Inmiddels heb ik ook de laatste nacht op het martelwerktuig van een bed achter mij. Ontbeten, de rekening betaald en nu in mijn heerlijk koele kamer de komst van de bestelde taxi afwachten en dan op naar Guilin.

Twee nieuwe foto's toegevoegd.

Willem R

Mooi verhaal!! Nou veel succes in Guilin.

Karin

Benieuwd naar je avonturen in Guilin.

Sicco en Caroline Langeveld

Mooi om te lezen hoe je altijd overal contacten legt en er vrijwel onmiddellijk stamcaféetjes ontstaan! Succes met de volgende etappe!

Jan

Eén van de weinige dingen die ze daar dus niet hebben : grote maten !