FraLa-Op-reis.reismee.nl

Opvouwbare handdoek van minimaal formaat

Had ik al verteld dat het hier tropisch warm is. En vochtig warm. Dat ben ik heden dus ook. Warm en vochtig. Brassserig inderdaad taxi genomen naar Nashan Hill Cultural Tourism Zone. Iets voorbij de luchthaven, dus ongeveer een uurtje rijden. Omdat het vandaag niet regende kon ik constateren dat het landschap hier wel wat overeenkomst vertoont met Sri Lanka. Diverse soorten palmen en redelijk heuvelachtig. Tegen de tijd dat we bij de ingang waren, had de airco mij bijna weer op een normale bedrijfstemperatuur gebracht. Eenmaal buiten was dat in een tel of drie verleden tijd. Ik vond het naar het kaartjesbureau al een flinke hijs en dan ben je nog niet eens in het park. Bijzonder aardige kaartjesdame vroeg naar mijn paspoort en vervolgens hoefde ik geen 165 Yuan (€.22,00) te betalen. Leuke meevaller!

Je komt via een imposante poort het park binnen. Had ik al verteld dat het hier tropisch warm is. En vochtig warm. Dus vooral schaduwrijke paden bewandeld en met zeer grote regelmaat op een bankje neergeploft. En daarbij bleek maar weer eens dat ik voor mijn beurt sprak toen ik meldde dat slechts kleine kinderen mij boeiend vinden. Kreeg aan weerszijde een Chinese schone en er werd “Nice to meet you” geroepen. Helaas was de Engelse koek daarmee wel zo’n beetje op. Af en toe nog een flard van een Engels woord en verder vlijtig Chinees. Vervolgens werden telefoons en ander beeld-vastleggend spul buitengewoon actief en als er flink wordt ‘gedeeld’ via de sociale media hier ben ik hier straks wereldberoemd….

Na dit vrolijk intermezzo de kuierlatten weer ondergebonden. Niet zo gek veel verder bleek er een mogelijkheid het park met een soort speelgoedtreintje te bekijken. Truc met paspoort ging hier niet op en ik moest 30 Yuan ophoesten. Ik zat amper of we moesten er allemaal weer uit. Korte vreugd.

Al druppelend op eigen kracht verder. Als je Buddha tof vindt, zit je hier prima. Maar het meest imposante standbeeld is van ene Avalokitesvara. Zou ik eens moeten googlen. Gaat dus niet. Maar met Bing kom ik wel bij Wikipedia. Goddess of Mercy leer ik via via. Wist ik niet en toch vanuit tal van hoeken gefotografeerd. Er zijn overigens 9 kiekjes aan de eerste 2 toegevoegd. En niet drie, zoals de carousel (laatste foto’s) zou doen vermoeden.

Stalletjes waar ik iets te drinken kon kopen, werden niet gepasseerd zonder dat ook daadwerkelijk te doen. Van de hotelkamer had ik iets spannends meegenomen: een tot minimale afmetingen samengeperst handdoekje. Ik was zo slim geweest daarvan een exemplaar mee te nemen en dat ding heeft het erg druk gehad. Mag mee naar huis, want is "not complimentary".

Door goed op te letten ontdekte ik een nieuw vertrekpunt van het speelgoedtreintje. Daarmee ook de wat verder weg gelegen zaken bekeken. Ik zal wel erg dom zijn geweest en heb ongetwijfeld iets mega-cultureels gemist, maar ik ben in dat treintje blijven zitten tot we bij de uitgang waren. Met een vers flesje koels heb ik mij daar door een taxichauffeur laten verleiden bij hem in te stappen. Maar niet zonder eerst de prijs afgesproken te hebben. Vond de man al lang best. Meter dus uit. Hij pikte onderweg nog twee gasten op die zo’n beetje dezelfde kant op moesten. Doe ik niet moeilijk over. En al helemaal niet omdat we hierdoor langs/door Sanya Bay reden en dat was eigenlijk een mooiere route dan die van de heenweg (was voornamelijk snelweg). Bij aankomst de taxichauffeur in vloeiend Nederlands aangeraden de rugleuning van de stoel waarop ik had gezeten maar eens flink met een föhn te behandelen alvorens daar nieuwe passagiers te laten plaatsnemen.

Nog even gespiekt bij Weeronline en voor vandaag krijgen we hier weercijfer 5. Ik begrijp dit waarderingscijfer dus totaal niet. Mooi zonnig, praktisch onbewolkt, hooguit licht bewolkt en geen druppel neerslag. Misschien omdat het vochtig warm is? Ik denk dat de mensen aan het strand het vandaag prima naar hun zin hebben gehad. Wellicht een idee voor morgen. In Guilin komt Weeronline nu op een 8 voor mijn eerste dag aldaar.

Nog even ingaan op enkele reacties: Hainan/Sanya in programma opgenomen om van de vliegreis een beetje bij te komen. Dacht hier mooi-weer-garantie te hebben en afgezien van dag van aankomst heb ik geen reden tot mopperen. Hoe het landschap zich verhoudt tot de rest van China kan ik nog niet zeggen, want van de rest van China nog maar bitter weinig gezien. Bij enkele gaten in de wolken heb ik van 11 km hoogte naar beneden kunnen kijken. Niets spannends bij ontdekt. Beijing krijgt nog een herkansing voor vertrek naar huis.

Reacties

Reacties

Rinske

Wat leuk om je avonturen te lezen! Absurd eigenlijk dat een deel van internet daar afgeschermd is. Wel leuk dat je al een lokake celebrity aan het worden bent of is dit eigenlijk ook wel een beetje irritant dat ze je zomaar op de foto zetten? Hier in Amsterdam weercijfer 6, 15 graden, dus een stuk minder zweterig, maar ook wel een stuk minder interessant denk ik. Veel plezier nog! Rinske

Willem R

Nou Frank, je hoef dan je regenpak nog niet aan te doen toch!! heel veel plezier nog met nieuwe ontdekkingen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!