FraLa-Op-reis.reismee.nl

FlaLa-op-leis, of deze keel niet?

Of na de amuse (Bourgogne) nog wel verslagen van de reis naar China volgen, is op dit moment even spannend. Omdat ik mijn paspoort eventueel in Frankrijk of onderweg zou moeten kunnen laten zien, heb ik gewacht tot ik terug was met het aanvragen van een visum voor China. Bij die aanvraag wensen nieuwsgierige aagjes op de ambassade ook het originele paspoort te bestuderen. Hele handel (men vraagt bewijzen van vluchten en onderdak plus persoonlijk reisplan) bij plaatselijke ANWB ingeleverd en die zorgt dan voor verder transport.

Krijg ik op een bepaald moment van de Visumcentrale het bericht dan mijn aanvraag niet compleet zou zijn omdat kopieĂ«n van mijn oude paspoort ontbreken. Op internet de diverse sites, die ik rond dit onderwerp had bezocht, nogmaals nageplozen, maar over een oud paspoort kon ik niets terugvinden. Visumcentrale gemaild dat men m.i. abuis was en er wellicht sprake was van een persoonsverwisseling. Volgende dag dame aan de telefoon die mij uitlegt dat China per 11 augustus (tijdelijk?) verscherpte eisen rond het verkrijgen van een visum heeft afgekondigd. Bij een te ‘vers’ paspoort kan men onvoldoende naar oude visumstempels gluren. Begrepen dat een visum van Turkije al een afwijzing zou kunnen betekenen. De complete volksstammen die met zo’n alles-inclusief vlooienbandje Bodrun en soortgelijke plaatsen hebben bezocht, raad ik aan dit bij een eventuele visumaanvraag voor China vooraf grondig te checken.

Mijn probleem is dat ik mijn oude paspoort reeds heb ingeleverd bij de gemeente toen men mij daar dit voorjaar mijn nieuwe paspoort verstrekte. Er kan door de ambassademensen dus niet worden geconstateerd dat ik de laatste 10 jaar al vlooienbandvrij ben en evenmin in andere voor China enge landen ben geweest. Dat kan echter betekenen dat ze mij dan geen visum verstrekken en het gevolg daarvan zou zijn dat de reis naar China niet doorgaat
. Indienen van visumaanvraag nu uitgesteld naar half september en dan maar hopen dat de verscherpte eis inmiddels zal zijn ingetrokken. Zo niet dan ben ik de kosten voor het retourtje Beijing en een flink deel van de kosten voor de binnenlandse vluchten in China kwijt. Inmiddels begrepen dat dit door mijn annuleringsverzekering wordt gedekt. Niettemin baal ik van deze ontwikkeling en dat levert baldadige gedachten op. Daarover straks meer.

Om mij verder af te leiden heeft men braaf de wedstrijden in de eredivisie van start laten gaan. Helaas kan ik voor het clubvoetbal nog amper warm lopen. Op zich niet erg, want als ik wel zou warm lopen is de kans dat ik vervolgens wordt opgesteld nihil. Maar ik bedoel meer te zeggen dat het mij weinig interesseert of 11 buitenlanders in een geel shirt nu wel of niet winnen van 11 buitenlanders in een blauw shirt. En dan betreft het soms ook nog huurlingen, die aan het eind van het seizoen weer terug moeten naar de clubs die hen in eigendom hebben. En vervolgens duikt zo’n zelfde snuiter na een half jaar elders op. Je denkt een pass te geven aan je clubgenoot, speelt hij opeens voor de tegenpartij. En als fan sta je voor de verkeerde actie te juichen.

En dan waren er natuurlijk de Olympische Spelen. Best veel van gezien. Ook live! Maar zo min mogelijk via de NOS of NPO. Was Ă©Ă©n groot STER-blok met hier en daar een beetje sport. Ook met de keus van de uit te zenden sportfragmenten was ik het dikwijls niet eens. Ik heb het niet zo op ‘paardje hup’. Omdat we daar eens erg goed in zijn geweest. E.e.a. onder aanvoering van Ankie van Grunsven, die een van de hockeydames geleende gebitsbeschermer nooit heeft teruggegeven. Nee, laat mensen die met hun paard willen dansen maar lekker naar de disco gaan.

En terwijl er bloedstollende finales werden afgewerkt, koos de NOS ervoor in Rio dan wel in NL te gaan kakelen met sporters van weleer. Derhalve met grote regelmaat driftig uitgeweken naar onze buurlanden. Met name genoten van en waardering gehad voor de BBC. Kunnen de meisjes en jongens uit NL hele dikke punten aan zuigen. Positieve uitzonderingen vond ik Henri Schut en zijn regelmatige side-kick Edith Bos. Bij NL-succes wilde ik namelijk nog wel eens terugzappen. Zo zag ik gelukkig ook die BMX-jongens. Die gasten die met plaatjes titanium, schroeven en duct tape aan elkaar worden gehouden. En Mr. BLIJ himself, Churandy Martina. Werd ik zelf ook best vrolijk van, maar of hij er verstandig aan doet nog 4 jaar door te gaan met “zijn best doen”
. Zie zijn toekomstige tegenstanders in Tokio er nog niet van sidderen.

STER zit al met smart te wachten op de Paralympics. En daarna komt, als het aan de STER ligt, een serie uitzendingen over het WK zaagsel blazen (meel voor de vrouwen) en twee weken daarna de minder valide variant voor mensen met een hazenlip. Over reclame gesproken. Zag tijdje terug een commercial van Thuisbezorgd. Wordt er een afbeelding getoond van een toastje met vermoedelijk zalm, maar ik zag er meer een overrijpe rups in. Eet u smakelijk.

Teneinde (passief) sportief niet aan ontwenningsverschijnselen te worden blootgesteld, is er nu de Vuelta. Volg ik als liefhebber van dat land met extra grote belangstelling. Mede vanwege de ‘groene weggetjes’, waarover men in Spanje het peloton vaak laat rijden. Zo ben ik ook bij die meren van Covadongo terechtgekomen. En het eindpunt van de derde etappe (na een soort steile wandrace), Mirador de Ezaro, viel voor mij in de categorie ‘prettig weerzien’. Daarvoor had ik wel ‘den Belg’ nodig, want de NOS laat het hier afweten. Wie de uitzending heeft gemist: kijk maar eens op Google Maps met streetview naar dat Mirador de Ezero.

En dan nu de afdeling baldadigheid. Mocht personeel van de Chinese ambassade dit lezen, dan hoop ik dat ze gevoel voor humor hebben.

Ik heb mogelijke Chinese achternamen voorzien van een voornaam of anderszins associatief gedacht.

Achternaam Voornaam/voornamen

Ling Verve; Hande; Mai

Lie Fa; Fa-Mi

Hang Be

Zang Klaag; Sa-Men

Wei Ge

Ding On

Pang Pief Poef

Chen MĂŒn

Tang Waterpomp

Sie Explo

En tot slot "Xi", van het bekende spelletje: Xi xi wat jij niet ziet en de kleur is groen.

Reacties

Reacties

Wilem

Nou heel veel succes, dat je alsnog een visum krijg

Karin Bouwense

Rare snuiters, die Chinezen., maar het gaat vast wel lukken met je visum. Groetjes

Miranda

Mooi verhaal weer Frank! Hoop dat het goedkomt met dat visum...zal vast een mooi reisje worden...

wim

Reis komt goed want de aanhouder wint! En wij willen de verslagen niet missen

Frank

Bij "geen visum" gaan er:
1: Geen loempia's meer worden gegeten en ook geen Foe Yong Hai
2: Verslagen vanaf een andere bestemming volgen.

Paul Marcus

Ni hao Frank,
weer een verslag dat je geschreven hebt. Hoop dat je het visum toch nog op tijd hebt zodat we de nodige reisverslagen tegemoet kunnen zien. Vanuit de andere kant van Almere alvast "Kalimera"

Jan

Helemaal mee eens wat die buitenlandse Nederlandse competitie betreft. Zo te zien aan latere afleveringen van Flala ( als dit je Chinese voornaam is , vind ik als achternaam Li wel aardig klinken) heb je toch een visum gekregen .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!