FraLa-Op-reis.reismee.nl

Jura (dag twee)

Als bekwaam padvinder en ex-verkenner in het leger het betreffende tankstation uiteraard teruggevonden. €.1,22/liter vind ik een leuke prijs. Op tal van plaatsen scheelt de prijs t.o.v. de prijzen in NL niet eens zo gek veel. Zeker niet aan de snelweg, maar die tankstations vormen in Nl ook een aparte prijsklasse. Schitterende tocht gemaakt heden, maar helaas bij nogal bedekt weer. Zelfs enkele spatjes regen. Nabij de plaats Gex had ik weliswaar keurig uitzicht op het meer van Geneve en Geneve zelf was misschien ook wel vaag te onderscheiden, maar de Mont Blanc en andere besneeuwde toppen waren in nevelen gehuld. Dat hadden Ineke en ik in 2010 beter voor elkaar. Toen van een adembenemend uitzicht genoten.

Een ander mopperpunt wordt gevormd door de aanwezigheid van forse bomen op plaatsen waar het uitzicht zeer de moeite waard is. Om nu te stellen dat dit wordt gecompenseerd door de AFwezigheid van een adequate parkeergelegenheid… Nee. Eigenlijk meer twee mopperpunten dus.

Het prettige van dit gebied is dat het geen fluit uitmaakt als je een keertje een verkeerde afslag neemt. Het is overal mooi.

Terug bij het hotel blijkt niet alleen het restaurant nog gesloten, maar ook de bar is dicht. Boft Wim dus maar mee, want daardoor ben ik toch maar aan dit nieuwe stukkie begonnen. Nu is het echter bijna 18.00 uur en dat betekent dat Jack Daniels een klant krijgt. Er was enig gestoethaspel met sleutels maar om 18.05 uur was mijn glas keurig gevuld en aan mij nu de schone taak dat glas weer leeg te krijgen.

Geen idee of ik dit al eens eerder wereldkundig heb gemaakt, maar ik ben een sfeerproever. Ik merk een duidelijk verschil tussen een werkplek waar men braaf doet wat er van hem of haar wordt verwacht en een werkplek waar de mensen plezier hebben in hetgeen ze doen. Dit hotel schakeer ik in bij laatstgenoemde categorie. Persoonlijk vind ik sfeer belangrijker dan de hoeveelheid vierkante meters van mijn kamer, het percentage veren van een echte eidereend in mijn kussen en de leeftijd van mijn kleerkast en of daarin al dan niet diverse generaties houtworm zijn opgegroeid. Ik weet dat er mensen bestaan, die niet goed kunnen slapen als er in de hotelkamer niet ook een aangename zithoek met cocktailtafeltje aanwezig is. In mijn kamer staat in een onmogelijk hoekje een houten stoel. Model rechtop en keiharde zitting.Geen idee wat het ding daar moet. Dat “onmogelijk” heeft overigens betrekking op het schuine dak aldaar. Beste kans dat als je op dat stoeltje gaat zitten er bij het opstaan sprake is van “koppie stoot luizie dood”. Maar hij is zeer geschikt om mijn lap-top op te plaatsen als deze wordt opgeladen. Je moet bepaalde zaken gewoon positief benaderen. Zo zit ik op dit moment buiten op het terras terwijl het zachtjes regent. Maar ….. ik heb een zeiltje boven mijn hoofd waardoor ik keurig droog blijf. Het is dat ik hier in mijn eentje zit, anders zou ik dat getik boven mijn hoofd nog romantisch vinden. Over “eentje” gesproken; ik heb onderweg een “eendje” gezien waarbij het verkleinwoord achterwege kan blijven. Ik zal de desbetreffende foto van deze super 2CV aan het beperkt aantal foto’s van de fotoserie toevoegen. Ook nog een enkel kiekje van heden.

Inmiddels ook bedacht dat Luik het morgen een stuk moeilijker krijgt om mij te doen verdwalen. Destijds had ik een prima richtingsgevoel en nu heb ik een Tom Tom. En mocht er wederom een “omleiding” dan wel “deviation” zijn dan zullen de verwijzingen naar plaatsnamen mij waarschijnlijk voldoende zeggen. Ik ga morgen overnachten in een ‘abdij’. Normale kamers waren ‘op’. Alleen nog kamers met wastafel op de kamer en voor de rest mag je de gang op (en dan vermoedelijk ergens links of rechts af…). Heel even leven als een monnik. Met de nadruk op “heel even”. Men hoeft dan ook geen angst te hebben dat ik plotseling heel vroom word. Ook Lutheriaanse gevolgen van deze overnachting acht ik miniem.

Zojuist begrepen hoe motorcross is ontstaan. Dat zijn jongens die al op vroege leeftijd dezelfde aversie ten aanzien van wandelen hebben als ik nu. Enkele tellen geleden komt van het wandelpad richting – weet ik veel, ik ben niet nieuwsgierig – een knul op een motor naar beneden gescheurd. Of misschien deed hij het wel kalm aan. Ik ben geen expert op dat gebied. Overigens klopt er volgens mij nog iets niet. Terwijl er toch een zadel op dat ding zit, zie ik deze knul staan. Ook bij die Dakar-rally zie je motorrijders meer staan dan zitten.… Ik moet mij misschien eens laten voorlichten.

Omdat inmiddels ook het broertje van Jack Daniels zich in mijn interieur heeft begeven, leek het mij tijd voor een bestelling in vastere vorm. ‘Lekker Frans’ heb ik zojuist een 4 kazen-pizza besteld. Ik herkende het ding als zodanig omdat ik inmiddels al ettelijke van de plaatselijke kaassoorten achter de kiezen heb. Met het nationalistisch karakter van de Fransen is het ook onvoorstelbaar om bijvoorbeeld gorgonzola op je pizza te verwachten. Overigens verwacht ik ook geen roquefort, hoewel de prijs van deze pizza een dergelijk kaasje best zou rechtvaardigen. Kan wel braaf gaan oplepelen welke kaasjes ik nu krijg, maar het zal de meesten van jullie net zoveel (of zo weinig) zeggen als mij. En hoewel het over kaas gaat: het zal mij worst wezen. Zit, terwijl ik op mijn pizza wacht, al fijn te proeven van een wijntje. Had daarvan gisteren al een klein kannetje en heb op basis van die ervaring heden een wat flinker formaat besteld. Bleek een goed plan. Ook vandaag ‘lekker’ gevonden. Pizza was OK, maar niet overweldigend. Diverse kaassoorten leken mij niet in verschillende kwarten te zijn ondergebracht. Meer een soort zoete inval van neem plaats waar je zin in hebt. Vooralsnog zal ik de Italiaanse versie van Quatro Fromaggio (en zeker die van het Almeerse restaurant Musica) blijven prefereren, maar een herkansing lijkt mij niettemin acceptabel. Derhalve ook maar ingestemd met een nagerecht in de vorm van een crême brulée. Goede beslissing. Erg lekker!

Van de (vrij recente) eigenaar begrepen dat het hier ’s winters minus 25 graden (en kouder) kan worden en dat sneeuw letterlijk manshoog aanwezig is. Ga ik dus onder geen enkele voorwaarde zelf controleren. Snap nu wel de diverse skiliften. Geldt in iets mindere mate voor de mensen die daarvan gebruik maken. Leuk om met zo’n installatie rap op een heuvel- dan wel bergtop te komen, maar je moet ook weer naar beneden. Maar volgens wintersportliefhebbers gaat het daar juist om. Vandaar dus die ‘gipsvluchten’…. En ons koningshuis kan ook over de jolijt van wintersport meepraten. Kortom, ik vind dit een prima tijd deze regio te bezoeken.

wim

Bergen in de zomer zijn prachtig! Kan toch ook Oostenrijk aanraden om de volgende keer je verhalen te schrijven. En ik ben blij dat er toch nog e.e.a. noemenswaardigs gebeurd is.

Willem

Groeten aan Anke, Gefeliciteerd alvast voor haar verjaardag.