FraLa-Op-reis.reismee.nl

Achterstallig onderhoud en dag 3 hier

Terwijl een knetterende Portugees met zijn brommer probeert de geluidsbarrière te doorbreken, ben ik aan het inventariseren welke info ik jullie onthouden heb. In willekeurige volgorde wordt nu orde op zaken gesteld.

Gisteren – bij het plaatselijk rondje – zie ik ergens aan de kant van de weg een waarschuwingsbord. Ziet men wel vaker, maar hierop werd gewaarschuwd voor overstekende berin met jong. Zal een foto plaatsen om aan te tonen dat ik niet door de hitte ben bevangen of andersoortig malheur. Bij zo’n bord slaat mijn fantasie uiteraard op hol. Zeker na de bijna aanrijding met een beer in Glacier Nat. Park. Stel je raakt dat jonge beertje. Het lijkt mee te vallen, maar je merkt dat het diertje in ademnood is. Je informeert 112 en begint vervolgens mond op snuit beademing. Je wordt echter op je schouder getikt door niet gemanicuurde, maar wel 8 cm lange nagels van moeder beer en die heeft iets van: We gaan toch niet aan mijn kroost lopen knagen. Dacht het even niet!

Ideaal moment om tot de werkelijkheid terug te keren.

O ja. Met mijn verlengd rijbewijs mag ik nu ook een tractor besturen. Feest dus! Nu nog even wachten op een leuke aanbieding van Hertz Rent a Tractor. Overigens vele jaren terug al eens zo’n apparaat bestuurd. Wist niet dat je daar een apart rijbewijs voor nodig had. Was destijds misschien ook niet echt nodig.

Tijdens eerste dag Spanje meende ik eventjes een gems langs de kant van de weg te zien. Bleek echter een neef van Professor Sickbock. Meerdere neven maakten even later het verkeer gevaarlijk, maar tot een speciale aanbieding van chuletas de cabra (geitenkoteletjes) is het niet gekomen. En vandaag een niet zo slimme vos gezien. Was gezakt voor het examen weg oversteken.

Dan nog even het diner van gisterenavond. Tot geruststelling van Wim kan ik melden dat de salade uit niet veel meer dan een tweetal plakken tomaat bestond. Maar op de kwaliteit ervan viel niets af te dingen. De aardappelkroketjes waren van aparte klasse. De kip was OK, maar verder niet bijzonder. Bij het diner was voorts een karaf Humberto Tan wijn (fris en fruitig) inbegrepen. IJsje toe en voor al dat lekkers durven ze je niet meer dan €.11,- te vragen. Prijzen uit het Dino-tijdperk.

Vandaag ontdekt dat de km-stand aan het begin van de dag braaf wordt vermeld. Ga je rijden dan treedt de dagteller in werking. Onderweg dus even snel aangeven hoeveel het karretje tot op dat moment achter de wielen heeft, vergt dus rekenwerk, of beter begrip van de A-3 systemen. Bij A-3 heb ik steeds het idee in een groot vel papier te rijden. A-3 is twee keer zo groot als A-4 en 4 keer zo groot als A-5. Dat laatste gaat bij Audi dus niet op, maar ik beklaag mij absoluut niet over dit rode monster. Vandaag zo’n 6 uur nodig gehad om de 356 km te overbruggen. Eerste uur haalde ik een gemiddelde snelheid van 28 km. Had niets met de kwaliteit van de weg of de auto te maken en al helemaal niet met mijn stuurmanskunst, maar met de vele stops i.v.m. kiekjes maken.

Een zeer onverwachte stop heb ik gemaakt bij het nachthok waar ik in 2014 mijn petje had achtergelaten. Omdat ik er echt pal langs kwam even gestopt en geïnformeerd of de bewaartermijn van gevonden spullen mij nog enige kans bood mijn inmiddels afgeschreven hoofddeksel weer tot mij te nemen. Men deed – erg braaf – nog verwoede pogingen, maar mijn petje kwam niet boven water. Via verdere binnenwegen mijn weg vervolgd. GPS had ik instructie gegeven tolwegen te vermijden. Ik had geen enkele haast en bovendien is het in Portugal 1 uur vroeger. Kon mij dus door Sara (receptioniste) keurig buiten op het terras laten verwennen met lokaal bier en wat kaas, worst en olijfjes. Het er tevens bijgeleverde brood lijkt mij meer iets voor de vogeltjes. Zij dienen dan wel over een stevig snaveltje te beschikken. Het terras is heerlijk qua temperatuur en ook over het uitzicht beklaag ik mij niet, maar mijn beeldscherm weerspiegelt zich suf. Welke van de inmiddels gedownloade foto’s ook voor publicatie op Reismee in aanmerking komen, ga ik zo maar even op de kamer bekijken. Zal ik ook dit laatste ‘stukkie’ nog even screenen.

Reacties

Reacties

Willem R

Mooi verhaal Frank, ga zo door!! GR

Jan Bulthuis

Mooi foto's ;moedigt mijn voornemen aan Asturië te gaan verkennen.

wim

wat een slachting in die bergen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!