FraLa-Op-reis.reismee.nl

Rondje langs groen gemarkeerde wegen in Asturias

Het begin van de titel zou in feite bij elk toekomstig ‘stukkie’ in deze reeks passen. Mij bij de bepaling van de te volgen route voornamelijk laten beïnvloeden door de aanwezigheid van de kleur groen op de kaart (scenic route). Het voor heden geplande rondje is – als ik de Audi A3 mag geloven – 288 km geweest. Ik heb vandaag weer allerlei nieuwe snufjes ontdekt, maar heb geen idee hoeveel kilometer er op de teller staat. Ik zie namelijk geen teller. Via draaien aan dingen kon ik vandaag zien hoeveel uur ik onderweg was, hoeveel kilometer ik heb afgelegd en wat de gemiddelde snelheid heeft bedragen. Ook de nog af te leggen afstand alvorens te moeten tanken wordt desgewenst vermeld. Verbruik per km zat er geloof ik ook nog bij. Nog zo’n ‘heerlijk’ snufje is een soort alarm, waarmee wordt aangegeven dat er iets niet helemaal goed is met de bandenspanning. Wel netjes om dat signaal af te geven terwijl zich amper 1 km verderop een tankstation bevond. Voor €.29,- (incl. €.1,- fooi) zit de tank weer tot zijn kraag vol en zijn alle banden weer op spanning gebracht. Maar het lampje ‘bandenspanning’ gaat dus niet uit. Nee, daartoe dien je dus de boordcomputer te vertellen dat je de bandenspanning hebt gecontroleerd en in orde hebt bevonden. Nog wat klikwerk en het lampje gaat uit. Met al dat technisch gedoe blijft er amper tijd over van het natuurschoon te genieten. Ik jok natuurlijk. Maar er was dusdanig veel van te genieten dat een beetje technisch gescharrel in de kantlijn mogelijk was. Helaas was er in het noordelijk gedeelte nogal veel bewolking. Anderzijds heb ik hierdoor een prima excuus nog eens naar deze buurten af te zakken. Zat onderweg te overwegen dit eventueel met eigen auto te doen. Mag niet van Harrie Jekkers en zelf vind ik het ook een bedenkelijke manier om hier te geraken. Kost je toch rap 4 dagen voor heen- en terugreis en dan is er tol, benzinegeld en extra overnachtingen. Forse calculatie-opgave. Maar opeens zag ik iemand met een NL-kenteken. Die kan ik het gewoon vragen, dacht ik. Bleek het stel al een dag op tien onderweg te zijn en via de Pyreneeën te hebben gereisd. Werd ik dus niet echt wijzer van.

Inmiddels is wel duidelijk geworden dat de Wifi hier er niet op vooruit is gegaan. Pas vanmorgen op de kamer met succes de door mij voor dit hotel geschreven review boven water weten te halen. Het eerste verhaal heb ik zojuist geplaatst gekregen en e-mail beantwoorden is vanmorgen ook gelukt. Verhaal 2 werd Reismee of de plaatselijke provider echter te machtig. Zal later (samen met dit epistel) nogmaals een poging wagen en anders zal verzending in Portugal dienen plaats te vinden. Aan foto’s begin ik bij dit zwakke signaal echter nog even niet. Over zwak signaal gesproken. Bij twee verschillende pin-automaten getracht mijn knip wat te vullen. Twee keer “technische problemen”. Ik verdenk betreffende banken ervan dat het hier meer een kwestie van ‘liever lui dan moe’ betreft.

Zie zowaar dat “Aanloop 2 etc.” inmiddels op de plaats van bestemming is beland, zij het zonder kaartje met ‘waar ben ik’.

Gisteren na aankomst o.a. een portie Serano-ham besteld. Was weer een dusdanige hoeveelheid dat ik besloot de avondmaaltijd maar over te slaan. Was bovendien ook wel een beetje moe. Mij voor hedenavond wel kandidaat gesteld om aan tafel te gaan. Dom genoeg onderweg in een winkeltje een ‘sandwich’ besteld. Krijg je een mega-stokbrood en niet veel later kramp in je kaken. Na verloop van tijd de ham er tussenuit gepulkt en het resterende stokbrood voor de vogeltjes uitgestrooid. Over vogels gesproken; vrij veel ooievaars gezien onderweg. Jagen hier waarschijnlijk op mollen en aanverwante, want kikkers heb ik nog niet gehoord.

Straks nog even de etappe van morgen controleren. Staat ongeveer 368 km voor en daarbij zal weinig van snelweg gebruik worden gemaakt. Ben echter bang dat het qua natuurschoon toch een slag minder zal worden dan heden en gisteren. Eventuele avonturen rond het avondmaal zullen in een later te schrijven verslag verschijnen. Ik ben nu overmoedig en ga proberen dit stukje nu ook weg te krijgen. Zal ook wel weer zonder kaartje met verblijfplaats worden, maar ik ben dus nog steeds in Cubillas de Arbas. (Niet zover ten noorden van Leon.)

Reacties

Reacties

wim

Ik was in 1 dag met de auto in San Sebastian, daarna in een dag of 4 in de omgeving waar jij nu zit. Maar kosten voor jou zijn veel hoger dan wat je nu moet betalen.

Willem R

Goede reis verder, en veel plezier.
Groetjes, Willem

Frank

Heb je over het tweede deel lang gedaan Wim. Althans in verhouding.
En inderdaad keken de door mij geraadpleegde mensen wat op hun neus toen ik verklapte voor heen- en terugvlucht + 12 dagen autohuur samen iets van €.300,- te hebben betaald.

Jan Bulthuis

Oh , jij en die beren waren dus te vinden in Asturië ; hadden wij ook twee weken naar toe gewild in juni . Maar mijn schoondochter bevalt dan in Luxemburg en mijn Willy wil dan assisteren en stand by zijn en wij hebben helaas die reis een jaar uit moeten stellen . Maar het moet , en jij bevestigt dat , een wonderschone natuur hebben en ook erg nat zijn . Picos d'Éuropa moet ook indrukwekkend zijn.

Frank

Picos de Europa en wijde omgeving is één bonk klasse. Weer moet wel een beetje meezitten. Fuente Dé is met kabelbaan te bereiken, maar weinig zinvol bij laaghangende bewolking of mist

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!