FraLa-Op-reis.reismee.nl

Afhaalchinees

Vakanties plannen is voor mij een aangenaam tijdverdrijf. Soms worden de plannen werkelijkheid, soms kom ik niet verder dan alleen het bekijken van de mogelijkheden.

Eén van de laatste oriëntaties betreft een reis naar China. Dat heeft dus niets te maken met de heer Hang, die hier in NL samen met de heer Sluitwerk een aardig bedrijf heeft opgebouwd. Ook niet met zijn neef, die een kwekerij runt. Vermoedelijk hangplanten. Ik ken noch de woningen, de Hangplekken, noch de kinderen (Hangjongeren). Nee, in 1985 heb ik in het Chinees Paviljoen in het Epcot Centre te Florida een zeer indrukwekkende film gezien. Met name het in beeld gebrachte karstgebergte vond ik zeer apart. De behoefte dat eens een keer in werkelijkheid te zien, is dus al een dikke 31 jaar terug ontstaan. Nu heb ik niet zoveel met de zogenaamde ‘bucket list’. Zet je er teveel op, dan werk je deze lijst waarschijnlijk niet af en heb je op een gegeven moment zwaar de pest in. Zet je er te weinig op dan komt er een moment dat je de lijst hebt afgewerkt. En dan? Maar goed, een ad hoc bestemming zou moeten kunnen en zeker als het Verweggistan betreft, moet je dat als ervaren AOW-er niet al te lang uitstellen.

Ik weet dit niet helemaal zeker, maar ik heb ergens het vermoeden dat op eigen houtje door China reizen tot een aantal jaren geleden niet iets was, waar de Chinese overheid erg enthousiast over was. Naar ik heb begrepen is het bij het aanvragen van een visum nog steeds zaak aan te geven in welke hotels je wanneer overnacht en dat ook met reserveringsbewijzen dient aan te kunnen tonen. Een beetje voor de vuist weg door het land crossen is dus ook daarom al een No-No. Daar komt bij dat zelfs een internationaal rijbewijs niet wordt erkend. Bovendien is China praktisch even groot als de VS en mijn geplande ‘rondje’ is bijna 8.000 km. Binnenlandse vluchten dus.

Het alternatief in de vorm van een groepsreis is ook niet iets waar ik erg opgewonden van raak. Ben altijd bang dat er gestopt wordt op plaatsen die mij absoluut niet boeien en dat er haast wordt gemaakt op plekken die ik graag nader wens te ‘besnuffelen’. Bij China-reizen is een bezoek aan het Terracotta Leger meestal vaste prik. Ik ben dusdanig vredelievend dat ik zonder deze aanblik kan. Panda’s bekijken nabij Chengdu? Kan binnenkort ook in Ouwehand en dat scheelt een paar kilometer. Voorts vind ik het verschil tussen een pandabeer en een Steiff knuffelbeest verwaarloosbaar. Panda’s en koala’s kunnen wat mij betreft in één hok met luiaards. Vergeleken met deze diersoorten vind ik een schildpad een dynamische dondersteen!

Grote Chinese Muur dan? Ach als je toch die kant opgaat, wil ik dat nog wel meenemen, maar erg verwachtingsvol ben ik daar niet over. Een stukje ballonvaren, zodat je de onvoorstelbare afmetingen in beeld krijgt, lijkt mij nog wel wat, maar close-up naar bakstenen turen… En dat dan (een paar) honderd meter verderop nogmaals doen… ik weet het niet. Anderzijds is het waarschijnlijk net zoiets als Arizona bezoeken en niet naar de Grand Canyon gaan.

Enthousiast begonnen alvast wat hotels te boeken. Mits deze geannuleerd kunnen worden, is dat iets waar geen bloed uit loopt. Uiteraard hoort daar een voorlopige planning bij en mij dus al vlijtig georiënteerd via “multi-bestemmingen” en “enkele reizen binnen China”. Mijn oorspronkelijke voorkeur te landen op Guangdong (Kanton) en te vertrekken vanuit Beijing was opeens bijna 25% in prijs verhoogd. Alle aantekeningen en uitzoekerij driftig terzijde geschoven. Niet veel later zie ik een afschrijving van mijn credit kaart, gepleegd door een mij onbekende club uit China. Type afhaalchinees dus. Was de naam echter als bemiddelaar bij de aanschaf van vliegtickets al wel tegengekomen, maar ik had nog helemaal geen vluchten geboekt. Uiteindelijk bleken zij namens het door mij rechtstreeks geboekte hotel nabij de luchthaven van Guangdong te hebben gehandeld. Dat hotel was inmiddels al door mij geannuleerd en inderdaad stond niet veel later hetzelfde bedrag weer bijgeschreven. Niet alleen afhalen, maar ook bezorgen dus.

Veltlouwen helsteld, dus woldt velvolgd.

wim

Heerlijk lezen. Doorgaan zo Vooral die laatste zin

Jan Bulthuis

China valt dus af , maar als je nou toch zo ver weg wilt ; wat denk je van die eilandjes in de stille oceaan? Eiland hoppen !
Of Kazachstan ; ben je vast ook nog niet geweest.
Ach je hoeft maar te prikken op de wereldbol als je die hebt . Is Cuba niet wat voor jou ? Of Vietnam of Birma ?

Frank

China valt dus niet af Jan. Zal bij tweede verhaaltje wel duidelijker worden. Cuba duidelijk wel overwogen, maar na het zien van de vakantiefoto's van Ad Leidner viel het mij qua landschap toch wat tegen. Ik ben overigens ook nog nooit in Scandinavië (incl. Denemarken), Polen en Griekenland geweest om er maar een paar te noemen.

Willem Resleij

Hoi Frank, mooie verhaal, maar als er steeds een veiligheids man achter je kont aan loop, nou dan heb je ook geen fijne vakantie lijkt mij. Ik heb toen de serie Langs de oevers van de Yangtze van Ruben Terlou gezien. Was wel een prachtige serie, maar die Ruben die kan ook goed chinees praten, en dat maakt wel een stuk makkelijker dan. Gr Willem.