FraLa-Op-reis.reismee.nl

California, maar op weg naar Arizona

Op ons gemak richting Kings Canyon en Sequioa Nat. Park vertrokken. Niet zoals het hoort via de highway 99, maar via de I-5. Hebben we nabij Stockton gecorrigeerd. Net als gisteren – maar omdat dat een zondag betrof hadden we er niet zoveel last van – bleek dat ‘men’ vlijtig aan het wegennet aan het sleutelen is. Slechte timing dit keer dus. In 2011 had men de meeste wegen al vernieuwd voordat ik arriveerde. Bijbehorende vertraging bleef echter uiterst beperkt. Het fenomeen ‘freeway driving’ is echter saai en toen wij nabij Fresno mochten afslaan naar de 180, die ons naar Kings Canyon zou voeren, werd dat met instemming begroet. Niettemin mijn zus vast voorbereid op het feit dat morgen nog aanzienlijk meer highway en interstate zal worden bereden.

De aanloop naar Kings Canyon (weg 180) was al een aardige opwarmer. Parken lopen in elkaar over en zijn van een fors formaat. Op tal van plaatsen kan er een “trail” worden gevolgd. Afgezien van het feit dat wandelwerk door ons ouwetjes niet erg wordt geambieerd, zijn de alom aanwezige waarschuwingen het beren niet te makkelijk te maken bij ons voedsel te komen zeker geen aansporing onze ambities bij te stellen. Beren mogen dan volgens mensen die ervoor hebben doorgeleerd voornamelijk plantaardig voedsel tot zich nemen, volgens mij behoren zij toch echt wel tot de omnivoren. Mensen die in dit soort streken een tentje willen opslaan, dienen zich volgens mij dus stevig te laten nakijken. Zus stemt daarmee in.

Zoals wij al eerder hebben kunnen constateren, zijn deze beide parken ruim voorzien van natuurschoon. Helaas bleek onze zuinige Ford Focus toch nog iets minder zuinig dan verwacht. Middenin het park liet hij trots zien dat het lampje van “Benzinetank is bijna leeg” het nog prima deed. En dan is het feit dat deze parken fors aan de maat zijn opeens een stuk minder leuk. Zeker als men bedenkt dat er in het park niet getankt kan worden. Gelukkig ging het laatste deel bergaf (van 7.000 voet naar 1.000 voet) en dan rijdt dat lekker zuinig. Wij hebben de benzinepomp met samengeknepen kadetten gehaald en ondanks het feit dat de betreffende pomp niet uitblonk door een (voor de USA) vriendelijke prijs, heb ik de koets tot aan zijn kraag volgetankt. En om alle thuisblijvers even lekker te maken…: Je rijdt hier (met zo’n Focus) ruim 500 kilometer voor $.35,-

Ons nachthok is in Visalia en betreft een ‘oude bekende’. Althans voor mij. “Herkennen” is voor mijn in juli 82 jaar oude zus een wat lastiger affaire. Het (gratis) internet vertoont aanzienlijk minder kuren dan tijdens ons eerder verblijf. Omdat het nog niet druk was, werden wij blij gemaakt met een ‘garden view kamer’, die bovendien dichter bij de “grill” (restaurant) was gelegen. Tuin is geen concurrent van Keukenhof, maar de geste is OK.

Soms is vroeg boeken voordelig en soms is laat boeken dat. Het geplande hotel voor morgen was ‘opeens’ een stukkie duurder. Via dezelfde tussenpersoon (Hotel.com dit keer) was er in een ander (gelijkwaardig) hotel een puike kamer voor – lach niet –$.18,- te boeken. Voor Wifi moet je dan bijna $.10,- extra betalen. Zuinige Hollander heeft dus vandaag al zijn internetwerk gedaan en betaalt morgen mooi niks. Over dat stuk door de Mojave-woestijn zal sowieso weinig te vertellen zijn.

Inge Tuinstra-van Vaerenbergh

Leuk om jullie te volgen. Vast een mooie trip, heb dat stuk ook eens gereden (2004). Doe de groeten aan tante Helly.