FraLa-Op-reis.reismee.nl

De katten van \'Gaasterland\' en retour naar Californië

Wild(e) dag vandaag. Afgezien van de geplande katachtigen heden kraanvogels en 'Elk' gespot. Kraanvogels in eerste deel vande etappe. Truus, o nee sorry, Vivian had ons \'s morgens verrast met een alternatieve route via wegen met bijzondere namen als Lost Creek Road en Dead Indians Road. Er wordt geen garantie gegeven over de juistheid van deze namen, maar het lijkt er in ieder geval veel op. Via Ashland en Medford moesten we eerst een stuk naar het Noorden via de I-5 om vervolgens via de 199 (geloof ik, maar kaart ligt in de auto en ik ga niet meer buiten spelen en googlen doe ik nu even niet) weer naar het zuiden af te zakken. Gewoontegetrouw het bord met HIER IS DAT PARK over het hoofd gezien, dus 20 mijl extra getuft. Geen onaardig park en mooie katten, maar naar mijn smaak teveel gaas om nette kieken te maken. Kijk zelf maar. Fotoserie heden dus maar matig uitgebreid.

Na het bekijken van de diverse katten mompelde Helly iets van 'trek'. Nu bleek vanmorgen dat ik mij m.b.t. de gisteren afgelegde afstand met 100 mijl had vergist. Dus 414 i.p.v. 314 mijl. Na de Jalapeño had Helly \'s avonds niet zoveel trek meer en was zonder voer haar mandje ingedoken. Ontbijt bestaat meestal ook niet uit veel meer dan een klef koekie en een slap bakkie koffie. En soms nog uit minder. Bij de kreet 'trek' kon ik mij dus wel iets voorstellen. Zelf had ik het slaken van een soortgelijke noodkreet voorkomen door nogmaals aan de Mc Wrap + Milkshake te gaan en op verdacht vast een 24 oz blikje Budweiser aan te schaffen. Amerika-kenners weten dat deze alcoholische aanschaf dus niet bij Mc Donald heeft plaatsgevonden. Gisteravond dus knap druk geweest met de PC en het wegwerken van het meegebrachte voer en sap. En ook de Canadian Mist ontbreekt niet op het appèl. Kortom, ik was pas rond middernacht bijna klaar, maar kreeg Wim op Skype. Helly dus wakker. Nog een reden om 'trek' te roepen. Daar bij de eerste knabbeltent over de grens tussen Oregon en Californië iets aan gedaan. Helly aan een sandwich met ca. 25 plakken ham en kaas en ik aan de burito + frites. Kreeg er zelfs mayonaise bij (na enig aandringen en uitleg dat ik een rare Europeaan ben) . Porties zijn voor ouden van dagen als wij dusdanig dat ook hedenavond het diner voornamelijk vloeibaar was.

Eerste stuk Californië was ook fraai. De naam 'Redwoord Highway' blijft probleemloos plakken als wij de 101 naar het zuiden pakken. Ook hier is het langs de kust weer fraai tot zeer fraai. Niet bepaald weer voor de korte broek, maar zeker vanaf 12 uur voornamelijk zonnig en in ieder geval droog. Voor vannacht hebben wij ons bivak opgeslagen in Fortuna (zuidelijk van Eureka).

Morgen, als wij de snelwegen grotendeels willen vermijden - en dat willen wij wel - toch nog een flink eindje sturen tot Lodi. Maar voor de door Google geplande 6 uur en 54 minuten draai ik mijn hand niet meer om. (Mag misschien niet eens van de Highway Patrol.)

Het verslag van de laatste etappe zal met enige vertraging tot jullie komen. Maar in ieder geval heb ik de 21e weer even internet. Tot dan dus maar.