FraLa-Op-reis.reismee.nl

1e Avond en 1e (bijna) volle dag in Toscane

Best lachen gisteravond. Er was Champions League op TV: Juventus tegen Celtic. Het gezang voordat de wedstrijd begint ontroert de gemiddelde Italiaan bijna tot tranen. Ik wacht nu op de 2e helft en in de pauze wordt er ook lustig op los gezongen. Diverse mede-gasten zijn tijdens de rust vertrokken. Niet meteen denken dat twee zo snel elkaar opvolgende emoties sommigen teveel werd. Misschien moeten ze morgen gewoon weer vroeg aan de slag.

Mijn goed Engels sprekende receptionist is inmiddels vertrokken en nu barst het taal-avontuur in volle hevigheid los. Ober in de eetzaal deed in eerste instantie vermoeden dat hij het Engels enigszins meester was, maar deze schijn bedroog rap. Gelukkig waren er bij het keuzemenu enkele woorden, die ik vanuit het Spaans kende. Zo heb ik toch minstens de indruk dat ik enigszins weet wat ik gegeten heb. Na het eten en zo\'n beetje op het moment dat de wedstrijd begon, was de bardienst overgenomen door een rijpere Italiaan. Keurig in het pak en voorzien van netjes gestrikte stropdas. Om niet opgescheept te worden met wat mijn vader in zijn tijd een 'ogenbadje' noemde heb ik bij deze ‘gentleman\' geen eenvoudige expresso besteld maar een wat forsere koffie (Americano). Daar baldadig een cognacje bij besteld. Of ik Fundador bliefde. Ken ik uit Spanje, maar is niet mijn grote favoriet. Als alternatief werd een cognacje van eigen bodem aangeboden. Merk ben ik even kwijt, maar de fles deed mij denken aan Dimple. Kwaliteit in dezelfde categorie. Ben normaal eigenlijk niet zo\'n cognac-lurker. Ja, carajillo als ik in Spanje ben. Dan stel ik geen al te hoge eisen aan hetgeen er in mijn koffie terechtkomt. Drink ik cognac puur dan graag een lekkere en dat is vaak een duurdere. Geen idee wat dit Italiaanse cognacje kost maar \'t zou zomaar duur kunnen zijn. Fles is nu leeg en ‘senior\' heeft mij toegezegd dat er morgenavond een verse fles aanwezig zal zijn. Zou ook wel eens 'bluf' kunnen zijn, maar ik laat mij eventueel aangenaam verrassen. Straks even opzoeken wat \'gentleman\' in het Italiaans is. Zal senior wel blij van worden. Ik begin nu te denken dat geblesseerde spelers opgelapt worden met Limoncello, maar dat zal wel een waarneming zijn die te maken heeft met de voortreffelijke cognac die ik genuttigd heb.

Resterende kijkers beginnen te klappen bij een redding van Buffon (keeper van Juventus; voor de niet kenners). Alsof hij dat (helemaal in Schotland) hoort... Niet veel later scoort Juventus 2-0. Tot mijn verbazing wordt er geen geluidsbarrière doorbroken. Zou men wat timide zijn i.v.m. de abdicatie van de paus??? Nu is het al 3-0 en het dak zit nog steeds waar het bedoeld is. Bedtijd.

Ergens tijdens de nacht een extra deken uit de kast gerukt. De deken die ik al had bleek bovendien voornamelijk ‘buiten boord\' te vertoeven. Vrij vroeg uit de veren. De handdoeken doen mij meer aan theedoeken denken. Ongeveer even dun. Ook het ontbijt vond ik wat behelpen. Wel heel Amerikaans Corn Flakes, maar triplex broodjes met jam zijn niet helemaal mijn ding. Er zat nog iets spannends in een papiertje en dat heb ik integraal in de auto gedropt. Ligt daar nu nog. Kan ie morgen met z\'n broertje spelen. Na het ontbijt eerst naar een soort Gamma om mijn eigen adapter voor elektra te kopen. Moest ook een nieuwe musketonhaak hebben, want mijn oude had het op de dag van vertrek begeven. Dankzij misinformatie van de receptie was ik daar te vroeg. Tijd gebruikt een alternatieve route naar Siena te plannen. Het weer zag er redelijk veelbelovend uit. Later op de dag zelfs volop zon gehad, maar veel meer dan 8,5 graden is het volgens mij niet geweest. Het voelde op de een of andere manier echter warmer aan. Ik mag dat landschap hier wel. Uiteraard wat weinig kleur, maar dat viel te verwachten deze tijd van het jaar. Niettemin waren er enkele zeer fraaie vergezichten. Maar daar kun je dan nergens je auto kwijt. En waar je ‘m wel kwijt kon was het niet de moeite waard om het fototoestel te pakken. Dus toch al een puntje van kritiek voor het Toscaans toeristenbureau. Daar kwam een tweede punt bij in Siena. Hoeveel mega-rondes je moet rijden om een fatsoenlijk gesitueerde parkeerplaats te vinden weet ik niet, maar na drie ‘giro\'s\' heb ik er de brui aan gegeven. Het leek wel uitverkoop. Kom hier vast nog wel een keer terug en dan neem ik voor het laatste deel van de reis een bus. Vanuit Siena nog een stukje naar het ZO gereden en vervolgens met een grote boog (en voornamelijk via binnenwegen) terug naar de uitvalsbasis. Bij de afrit van de tolweg dit keer niet naar Truus GPS geluisterd over links aanhouden. Dat dient te gebeuren na het betalen van het tolgeld. Florence doe ik ook een volgende gelegenheid. 'Ga er met de trein heen' werd mij hier al geadviseerd. Morgen een tocht naar het Noorden en kijken of Lucca wel parkeervriendelijk is. Over de Toscanen ben ik behoorlijk enthousiast. Vriendelijke lui. Voorts vandaag meerdere verkeersborden 'overstekend wild'. En laat één van die borden het nu bij het rechte eind hebben. Had ik vanavond bijna fazant gegeten. Kok had ‘m dan wel van de grill van de auto moeten pulken. Geen punt als grillen zijn specialiteit is. Allemaal dagdromen, want dit haantje was een vlugge vogel. Voorts kreeg ik in het hotel te horen dat er vanavond een groep Russen komt. \'t Zal mij benieuwen.