FraLa-Op-reis.reismee.nl

Toscane.

Oplettende beveiliger voorkomt mogelijke aanslag op Ryanairvlucht.

Een al wat oudere passagier bleek bij controle een verboden substantie bij zich te hebben. Hij probeerde deze in zijn jas aan boord te smokkelen, maar de doorlichtmachine bleek prima te functioneren. Omdat de passagier vrijwillig afstand deed van het bedreigende goedje werden verder geen juridische stappen ondernomen.

Maar Linda respectievelijk Angela kan ‘dag met het handje\' tegen de appelstroop zeggen.

Met name Japanners proberen scheve toren van Pisa voor omvallen te behoeden.

Deze beroemde toren was mijn eerste reisdoel heden. Afgezien van het ophalen van de huurauto. Men heeft mij verrast met een Fiat Panda. En niet zomaar een, maar een exemplaar met maar liefst 6 versnellingen (excl. achteruit). Snelheidsmeter toont ook de cijfers 210. Zal wel bluf zijn, maar gezien het formaat van dit karretje (opbergdoos voor hoge hoed) ga ik dat niet onderzoeken. Via een aantal omzwervingen, waarbij het gebrek aan nijdig toeteren mij opviel, uiteindelijk in de buurt van de toren gekomen. Laatste stukje moest er gewandeld worden. Er waren meer lieden om dit verschijnsel fotografisch vast te leggen. En dan moet de partner van de fotograaf of fotografe zich zo opstellen dat het lijkt of ze de toren tegenhouden of proberen rechtop te duwen.

Geen imponerend torentje trouwens. Om te stellen dat hij achter een fors uit de kluiten gewassen sanseferia past, is wat overdreven, maar van lekker boven alles uitsteken is bepaald ook geen sprake.

Even genoeg gedwaald en Truus GPS aan het werk gezet om mij naar Montecatini te loodsen. Deed zij zonder te morren. Stuk tolweg gepakt en bij het verlaten daarvan in de rij voor mensen met een abonnement terechtgekomen. Er was een rode knop waarmee ik om hulp kon roepen. Die wordt dan in knorrig Italiaans geboden, dus dat schoot niet echt op. Sterker nog dat geeft mij onmiddellijk aanleiding de man aan de andere kant van de rode knop in vloeiend Nederlands.... Wederom viel mij op dat er achter mij niet werd getoeterd. Men reed zelfs achteruit en op dat moment wist de knorrige stem mij in redelijk Engels te vertellen dat ik in de verkeerde rij stond. Ik dus ook achteruit en na in de juiste rij wat Euri te hebben geschokt kon ik Montecatini in. Net als de bordjes 'scheve toren' (maar dan in het Italiaans) in Pisa waren hier de bordjes met de naam van mijn hotel opeens verdwenen. Straatnaam erbij gehaald. Had ik zelfs keus bij. Maar binnen de geboden keus kreeg ik slechts 'Onbekende straat'. Wie mijn padvinderskwaliteiten kent, begrijpt wel dat ik het hotel toch gevonden heb. Vriendelijke, goed Engels sprekende man had heel snel door dat ik het betalen voor het gebruik van Internet niet op prijs stelde. Er ging een ferme kras door het bedrag van €.30,- voor 3 dagen internetgebruik. Op zich wel prettig, want nu kon ik mijn consumpties gewoon hier in het hotel plaatsen en krijgen jullie mijn belevenissen zonder vertraging. Wandcontactdozen blijken op het vaste land kleinere opening voor de stekkers te hebben dan die op Sardinië. Behulpzame receptionist snelde te hulp met een verloopstekker. Na enig gehannes ben ik inmiddels ook met Internet verbonden. Ander goed nieuws is dat er van zware sneeuwval geen sprake is. Zelfs even met arm uit raam van auto gehangen, maar dat was duidelijk overdreven. Op de heuvels - soms mag je bijna van berg spreken - zie ik nog wel sneeuw hier en daar. Doet een beetje aan oliebollen en poedersuiker denken.

Oorspronkelijk was ik van plan na aankomst in het hotel nog een slingertje door de omgeving te maken, maar dat bewaar ik nu maar voor morgen en overmorgen. Een van beide dagen zal ik in Siena iets zeer spannends (en nog op cultureel gebied ook) beleven. Tip van schoonzuster en in geen enkele reisgids terug te vinden. Alvorens daar tipjes van sluiers over op te lichten, wil ik e.e.a. eerst ook zelf meegemaakt hebben. Na de zojuist genoten biertjes (niets mis mee) acht ik het nu tijd voor een wat zwaarder geschut. Die Mediterrane lieden eten meestal pas tegen middernacht, dus ik heb nog een lange weg te gaan.

Met foto\'s van die toren te Pisa zal ik jullie niet vermoeien. Eén uitzondering. Zit een beetje 9/11 in, maar dan Madurodam-achtig. Of een oefenvlucht?