FraLa-Op-reis.reismee.nl

Ontluiken

De reactie van Wim deed mij besluiten de boulevard eens af te slenteren. Persoonlijk ben ik van mening dat slenteren hier de enig juiste manier van voortbewegen is. Zelfs bij deze in vergelijking tot het hoogseizoen nog acceptabele temperatuur. Op mijn gemak kuier ik richting haven. Af en toe word ik voorbij gerend - jazeker gerend - door een of andere masochist, die waarschijnlijk in de veronderstelling leeft, dat dit afpeigerwerk gezond is.

Tijdens mijn wandeling krijg ik meer inzicht in het woord 'ontluiken'. Tot voor kort heb ik dit woord hoogstens i.v.m. bloemen, het voorjaar of de liefde gebruikt. Maar nu zie ik allerlei strandtenten en knabbelkroegjes aan de boulevard 'ontluiken'. Waarschijnlijk ter voorbereiding van het a.s. weekeind. Als de luiken dicht zijn of naar beneden komt er niemand binnen.

Iets verderop zie ik een meneer bezig met het leggen van een pad van (ik denk marmeren) tegels in het zand. Geen idee waarom hij dat doet. Misschien heeft hij familie werkzaam bij de nabij gelegen Rode Kruispost en zijn ze daar gespecialiseerd in blaren en brandwonden.

Ik slenter door tot de haven en constateer dat er nog heel wat tentjes ontluikt moeten worden. Op de terugweg trakteer ik mijzelf nabij het hotel op een biertje. Ondanks het matige tempo heb ik toch wat vocht verloren en zoiets moet je bijtijds herstellen. Prima pilsje en de nabijheid van dit kroegje in combinatie met het aldaar gehanteerde tarief zal wat mij betreft de omzet van de hotelbar bepaald niet doen toenemen.

Ik heb de steker van een leeg ijskastje op mijn kamer eruit getrokken en zo kan ik nu zonder de accu aan te spreken op mijn balkonnetje zitten tikken. Beneden mij bevindt zich een uitermate lawaaierige fontein, maar het zal wel romantisch zijn. Ik kijk van 9 hoog uit over een matig tot zeer matig bezet strand. Het plaatsje Aquadulce lijkt mij gebouwd onder het motto 'Hoe vullen wij dit gat nog op?' Gelukkig heeft men nog redelijk wat bomen en struiken laten staan. Mocht dit plaatsje karakter hebben, dan heb ik dat nog niet ontdekt. Maar het is er prettig rustig en parkeren lijkt mij ook geen probleem.

Bij de plaatselijke tabakszaak had men zowaar Camel zonder filter. Asbakje op het balkon kan het dus druk krijgen. Voorts mij in deze winkel door een charmante juffrouw een pakje van een mij volslagen onbekend merk laten aansmeren. Ik kreeg er een spiegeltje bij. Het zal duidelijk zijn dat ik een dergelijke werelddeal niet aan mijn neus voorbij heb laten gaan. Kan ik Ineke mee verwennen.

Op een groot bord zag ik dat vanavond het ‘entertainment' bestaat uit live music. Zou men de valeta gaan spelen? Kan mij bij dit publiek toch niet voorstellen dat er zo'n hotseknots bandje lawaai komt produceren. En dinsdag is er bingo. Dan loop ik dus fijn mis.

Deze middag was ik (eindelijk) zover dat ik voldoende ontspannen was om de Spaanse Siësta met een bezoek te vereren. Nog wat gelezen en toen verkwikt richting biertentje van hedenmorgen. 't Zit ook niet mee, want dat bleek om onduidelijke redenen gesloten. Ander tappunt gezocht en gevonden. Naast mij streek eerst een soort kippenhok neer. 7 Personen waarvan slechts 1 haantje. Betrof nogal jong spul. Aan het andere tafeltje streken 2 echtparen neer. Tafeltje wiebelde en ik heb geheel belangeloos mijn servetjes ter beschikking gesteld. Zoals ik vervolgens in mijn gebrekkig Spaans heb uitgelegd, dient in dit soort situaties de voorkeur te worden gegeven aan bierviltjes. Betrof een vrolijk viertal en omdat de tafel niet deed wat zij ervan verwacht hadden, verkasten zij naar een belendende kroeg. Ik vond dit viertal boeiender dan de haan met zijn 6 kippetjes en ben even later ook naar die belendende kroeg gegaan en brutaal bij dit gezelschap aangeschoven. No problema. Ach, je komt immers niet elke dag een buitenlander tegen.

Prettig verder gewhiskied en vrolijk gebabbeld. Finale Spanje - NL was natuurlijk kat in het bakkie. Morgen is er Real > Barca. Weer kat in het bakkie. Mijn consumptie was op hun rekening terecht gekomen, maar mijn aanbod om dat stuk van de rekening te betalen werd met kracht van de hand gewezen. Heerlijk land toch....

Morgen zouden zij rond dezelfde tijd weer aanwezig zijn. Ga ik dus controleren. Niet om ‘klap te lopen', maar omdat het gezellige lui waren. Geef ik toch een rondje. No problema.

Nu eerst even buffetwaarts....

Brandstof inmiddels ingenomen. Dit ‘stukkie' nu dus maar verzenden. Op het terras waait het. Alle Spanjolen direct van slag. Slechts een enkele ijzervretende ‘Spaanse' waagt zich ook in dit natuurgeweld (om even te bellen/sms-en).

Al wordt het springtij, mij maken ze op de 9e etage niet van slag. Van busladingen nieuwe bejaarden nog niets gemerkt.. Nog even en de Live Music begint. Zandzakken voor de deur...

Dat blijkt enorm mee te vallen. Man met aangename stem. En er wordt - voor zover ik dat kan beoordelen - zeer netjes gedanst. Meedoen lijkt mij zwaar overdreven, maar van naar mijn kamer vluchten is evenmin sprake,

Gemiddelde leeftijd is t.o.v. gisteren met enkele decennia verlaagd, Volmaakt zinloze observatie.

wim van barneveld

Mooi dat ik je in dat verlaten oord nog een tip kon geven, gezellig gehad dus. Spiegeltjes (en kraaltjes) doen het nog altijd goed:)
Als je dit leest zul je wel weer thuis zijn, we horen dan wel hoe het met Ineke gaat.