FraLa-Op-reis.reismee.nl

Sierra's

De afgelopen 2 dagen de Sierra de Alcaraz en de Sierra de Segura aan nader onderzoek onderworpen. Ik was er soms wel niet helemaal bij met mijn gedachten, maar na het afleggen van een kleine 600 km in deze omgeving meen ik te mogen beweren dat het hier fraai is.

Hetzelfde kan helaas niet altijd gezegd worden van de wegen. Toegegeven, ik wil nog wel eens weggetjes inslaan, waar je een vrij gedetailleerde kaart voor nodig hebt om ze te vinden. Zelfs navigatie-Truus was af en toe de kluts en de weg kwijt. Nadeel van dit soort wegen is dat zij hun naam na een aantal kilometers op een vreemde manier letterlijk gaan nemen. Zo rijd je op een asfaltweg en zo is het asfalt weg. Dat doet dan letterlijk een hoop stof opwaaien.

Verder heb ik de indruk gekregen dat hier in het verleden militaireoefeningen zijn gehouden met als belangrijkste onderdeel het graven van schuttersputjes. En die hebben ze na afloop niet dicht gegooid. Je stuurt je suf om al die gaten te vermijden. Gelukkig rijd ik in een gehuurd vehikel.

De eerste dag heb ik aan het eind van de middag de GPS maar aan het werk gezet. Truus vond een mooie asfalt -weg in de hierboven beschreven betekenis en dan valt ook nog eens de satellietontvangst weg. Nu gebeurde dat op een punt waar slechts een avontuurlijk konijn een andere richting had kunnen inslaan dan de richting, die ik volgde. Bij splitsingen was er gelukkig wel ontvangst.

Gisteren bovendien geconfronteerd met wegwerkzaamheden. Vriendelijke inboorling wist dat de wegwerkers daar in de buurt aan het schaften waren en zij zouden wel kunnen vertellen of ik er wel of niet door kon. Ik kon er wel door, maar dan wel voor 15.00 uur. Niet qua wegdek, maar wel qua natuurschoon een aanrader.

Voorts mijn eerste overstekend wild gezien. Eekhoorn + hagedis.

Voor wie ook eens deze omgeving wil verkennen heb ik twee tips. Het stuwmeer bij Yeste (vanuit oostelijke richting) en de waterval (begin van de Rio Mundo) nabij Riopar.

Nadeel van het solo-rijden is dat je de neiging hebt om bij het verlaten van je auto je linkerarm in de schaduw van je lichaam te houden en je rechterarm zoveel mogelijk te laten bijkleuren. Na 2 dagen lijkt het wel of mijn linkerarm een door een blinde vervaardigde prothese is.

Heden via de Sierra de los Filabres richting Roquetas/Aquadulce.

Reacties

Reacties

wim van barneveld

goed om te lezen dat je je nog enigzins vermaakt.

Miranda van Barneveld

fijn te zien dat je ondanks dus toch een beetje geniet en ontspant!

Geert Jan Colijn

Zouden dat schutterputjes zijn of ouwe gaten waarin Franco in de burgeroorlog zijn tegenstanders had gegooid?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!