FraLa-Op-reis.reismee.nl

Uitwaaien en de accu opladen

Het gaat er dus toch van komen. Even een weekje de accu opladen. Ik begon wel enigszins op het spreekwoordelijke tandvlees te lopen. Ik bedenk mij, dat dit een uiterst vreemde uitdrukking is. Lijkt mij een bijzonder lastige manier van voortbewegen. Zou het een nummer kunnen worden voor de volgende spelen voor gehandicapten? Extra lastig als je je eigen tanden en kiezen nog hebt.

Nadat de rust in Egypte was weergekeerd, zouden touroperators met stuntprijzen trachten de toeristische stroom weer op gang te brengen. Nu had ik als kind al niet zoveel met ‘in de zandbak spelen'. Door zo'n mega-zandbak richting piramides tuffen en naar mummies staren, stond dan ook niet zo hoog op mijn verlanglijstje. Maar een beetje tussen en over koraal snorkelen vind ik wel boeiend. Bij de gelezen recensies viel mij echter op dat nogal wat mensen zich hadden gestoord aan forse horden met luidruchtige en horkerige Russen. Nu ben ik ook redelijk allergisch voor horkerigheid en toen ik via Google Earth het plaatsje Hurghada aan andere inspectie had onderworpen, viel deze bestemming definitief door de mand. Bovendien hebben ze in Artis ook kamelen.

Mijn oog viel op een Fly-Drive-aanbieding van Kras Reizen. Maar alles met 1 uitvalsbasis in het noorden van Andalucië. En zo'n ‘vanaf-prijs' bleek zelfs bij bescheiden aanvullende wensen al rap tot een vrij onaanvaardbaar niveau op te lopen. Zelf dus maar touroperator gespeeld. The airline people love to hate (Ryanair) bleek ook die kant op te gaan. Bovendien met vertrektijden waarbij je niet verplicht bent tot de nachtdieren te behoren. Met de bekende instelling van een kappersbediende vroeg Ryanair of zij niet ook een huurauto aan mij konden slijten. Niet dus. Zij zijn weliswaar vaak voordeliger dan Hertz zelf, maar door de bekende (peperdure) ‘afkoop eigen risico' komt de totaalprijs via E-bookers of Holidaycars er altijd aantrekkelijker uit. Inmiddels blijkt ook booking.com zich op dit terrein te hebben begeven en dat bleek helemaal smullen.

Hotels ook meteen maar geboekt. Deels via booking.com en 1x rechtstreeks. Je moet blijven opletten!

Van de luchthaven van Almeria is het een uurtje rijden naar mijn eerste overnachting. Aan de kust bij Mojacar volstaat het enorme bedrag van €.44,71 voor een overnachting op basis van halfpension. Daar kan een mens niet wakker van liggen. Hetgeen ook geenszins de bedoeling van de plaatselijke uitbater zal zijn.

Voor de eerste dag heb ik een fraaie route uitgestippeld om naar de volgende pleisterplaats te komen. Volgens Google Earth dient voor de via deze route te overbruggen afstand van 361 km 6 uur en 37 minuten rijtijd te worden uitgetrokken. Het zal duidelijk zijn dat er geen enkele snelweg in de planning is opgenomen. In Ayna hoop ik een drietal nachten te verblijven. Nog geen €.130,- dien ik de plaatselijke neringdoende daarvoor te voldoen. En voor de niet inbegrepen avonddis (€.10,- voor het dagmenu) dien ik evenmin fors in de buidel te tasten.

De laatste 3 nachten breng ik weer aan de kust door. Dit keer ten zuiden van Almeria. Omdat er een kans is, dat ik dan inmiddels bergen en valleien voldoende heb gezien en er de voorkeur aan zou kunnen geven lekker te nietsen, heb ik daar een hotel op basis van halfpension plus. Geen idee wat dat 'plus' inhoudt. Misschien een koekje bij de thee 's middags? Dat zou het uiterst geringe prijsverschil met ‘gewoon' halfpension verklaren. Nu ben ik voor die 3 dagen voor €.232,17 het ventje.

Het moge duidelijk zijn, dat ik voor mijn touroperatorexamen ben geslaagd en dat ik mij - zoals dat hoort - de nodige vloeibare versnaperingen kan veroorloven.

En nu maar afwachten of komende week voldoende stof oplevert voor het schrijven van vervolgartikelen.