FraLa-Op-reis.reismee.nl

Andalusië nabij Tarifa

Hotel in El Puerto zal ik niet echt missen. Oscar wel een beetje. 2 x Carajillo, flesje water en een mega toast met deels Serrano ham en deels een soort paté: €.5,00. Blij hoofd en tips voor voortzetting van mijn reis krijg ik er gratis bij. Maar eerst nog even ronddolen in Cadiz. Nijvere plaats, waar parkeerplaatsen op straat onvindbaar zijn. Imponerende brug om bij haven te komen. Daar zie je dan zo’n TUI-schip van afstotelijke afmetingen liggen. Ik denk dat zo’n schuit heel Bussum van een slaapplaats kan voorzien. Als ik maar niet mee hoef. Twee pogingen ondernomen om een of ander kasteel te bezoeken/bekijken, maar niet echt fanatiek doorgezet. Terug brug over en na een stukje grote weg afgezakt naar Conil de la Frontera en vandaar de kust blijven volgen. Leuke plaatsjes en idyllische stranden. Bolonia niet overslaan. Hier en daar DHZ-strandtenten en onderweg ook duinen gezien.

In de buurt van Tarifa, alwaar mijn volgende rustplaats, begon het wat somberder te worden en ook de wind nam ernstig in kracht toe. Eerst maar eens op zoek naar Las Cabanas. Jippie, Tom Tom kent de straat weer eens niet. Van het dorpje (La Peña) kent de minkukel slechts het plaatselijk kampeerterrein. Informeren dus maar. Uitgekomen bij net hutje. Soort vakantiewoning met keuken/woonkamer, slaapkamer, badkamer en terrasje. Mega parkeerterrein. Van de keuken zal ik niet veel meer dan de ijskast gebruiken en waarschijnlijk een mesje om de klaar gelegde sinaasappels mee te schillen. Ik hoef nu dus niet in een of andere boom langs de weg te klimmen. Over ‘langs de weg' gesproken. Ik heb vandaag bloeiende zonnebloemen gezien. Echt waar.

Van Tarifa varen er (veer-) boten naar Tanger. Dat doen ze dan maar zonder mij. Het zijn trouwens boten, die op het IJ niet zouden misstaan. Ik weet dat nu allemaal, omdat ik na het vinden van mijn nachthok naar Tarifa ben gereden. Verhuurster Yolanda had een leuke eetgelegenheid aanbevolen en die zou ook nog eens een continu geopende keuken hebben. Tent dankzij Tom Tom dit keer probleemloos gevonden, maar parkeerplaats… Jammer dus. Ja, 18 straten verderop. En dan na het eten moeizaam piekeren waar je je auto ook al weer hebt gelaten. Ik ben steeds meer het type “gemak dient de mens”. Uiteindelijk beland bij een hotel/restaurant zo’n beetje om de hoek bij Las Cabanas en parkeergelegenheid naast de ingang. Zeker voor Spaanse begrippen niet de goedkoopste knabbelgelegenheid, maar de sopa de mariscos (klinkt toch een stuk lekkerder dan zeevruchten soep…???) en een patrijsje smaakten mij er niet minder om. Hallo, het is vakantie!

Bij de plaatselijke Lidl een paar blikjes bier ingeslagen. Ik ben bang dat ik dat morgen nogmaals zal moeten doen.

Eerder genoemde parkeerplek bij de vakantiewoning dient te worden afgesloten met een hek. Dat is dan om te voorkomen dat complete veestapels hier rond gaan banjeren. En het aanbod is hier ZEER divers. Kippen, geiten, koeien, paarden, ezels en varkens zijn hier medeweggebruikers. Hoezo achter hekken of prikkeldraad? Gewoon op, of net naast de straat. Hier wordt invulling gegeven aan de term scharrelvee. En als ik dan lekker toeristisch zo’n scharrelvarken (en toekomstige Serrano ham) wil fotograferen, gaat er iemand achter mij toeteren… Foei toch.

Redelijk goed geslapen vannacht al ben ik er wel even uitgegaan om een extra deken te pakken. Ook in dit deel van Andalusië wordt het dus fris ’s nachts. Krijgen we nu het hoofdstuk ontbijt. Naast wat stukken brood, krijg ik hier bij elke bestelde maaltijd ook een zakje met een soort soepstengels, maar dan van microformaat. Enkele zakjes meegenomen voor tijden als nu. Verder heb ik dus een sinaasappel en mij resteert ook nog een stuk Old Amsterdam (uit NL meegenomen). En een Twix. Ik heb ergens een theezakje gezien en er is een waterkoker, maar beschouw dit maar als kennisgeving.

Voor heden een kleine route in het achterland uitgestippeld. Het ziet er daar nogal donker en dreigend uit, dus ik heb geen haast met vertrekken. Krijgen de cafés onderweg wat extra tijd om open te zijn tegen de tijd dat ik voorbij kom.

In de tussentijd de sinaasappel van zijn jasje ontdaan. Sappig exemplaar. Kan bijna weer onder de douche. Zal dit maar eens naar Reismee sturen. Voor een plek ‘in the middle of nowhere’ is er hier prima Wifi.

GJ

Ik zou na die carajillos meteen klaar zijn voor een tukje. Chapeau.