FraLa-Op-reis.reismee.nl

Rhodos 1

Rhodos oktober 2018

Sinds de Olympische Spelen van 2004 had ik al iets van: leuke mensen die Grieken. Moet dat land misschien toch eens bezoeken. Daar ben ik – met zo’n 14 jaar vertraging - nu dus mee bezig. Rustig aan begonnen met Rhodos. Had ook Kreta kunnen zijn. Naar verluid zijn er op het vaste land ook tal van fraaie plekjes. En uiteraard zijn er een heleboel kleinere eilandjes. Sommige genieten nu wereldfaam i.v.m. de opvang van vluchtelingen. Maar dat idyllische en romantische van kleine eilandjes is niet langer zo goed aan mij besteed. Rhodos leek mij, om een beetje rond te toeren, van voldoende formaat. Eilandjes waarvan je de uiterste grens bereikt voordat je naar de derde versnelling hebt geschakeld, boeien mij niet zo.

Oorspronkelijk was ik bezig met een los vliegticket, een plekkie om te overnachten (appartement) en een huurauto. Bleek goed te doen. Maar omdat ik met de Griekse keuken niet zo bar veel ervaring heb, leek een hotel waar men in buffetvorm voorkomt dat de gasten de hongerdood sterven en mijn ervaring met deze manier van foerageren op Lanzarote mij prima was bevallen, ook diverse hotels de revue laten passeren. Zo ook het hotel waar ik straks mijn moede hoofd ga neervlijen. Dat bleek echter niet geheel beschikbaar gedurende de gewenste tijd. Via, via bij Corendon terecht gekomen en mij daar zelfs laten verleiden tot het boeken van een all-inclusive arrangement in hetzelfde hotel. Scheelde een mega-slok op een borrel met een TUI-arrangement.

Helaas waren de vergelijkbare vluchten van Corendon de afgelopen weken geen toonbeeld van punctualiteit. De vlucht van vorige week had zelfs bijna 4 uur vertraging. Omdat het personeel van de autoverhuurmaatschappij op een bepaald moment ook naar huis wil, achtte ik het risico achter het net te vissen en aansluitend ook nog de transferbus te missen onverantwoord hoog. Auto zou i.v.m. verlate aankomst aan andere lieden verhuurd kunnen zijn. En of ik de vooraf betaalde muntjes ooit nog terug zou krijgen, was mij ook niet 100% duidelijk. Uiteindelijk besloten de huurkoets te annuleren. Ga wel dapper doen met lokaal vervoer naar Rhodos (stad) en vandaar naar luchthaven en haal vrijdag mijn karretje wel op. Prompt komen we zo’n beetje op schema aan. Jammer dus. Met de door Corendon geregelde bus naar het hotel. En het nadeel van zo’n pakketreis met bustransfer is dat je hotel nr. 5 of 6 bent en best al veel van het eiland hebt gezien, voordat je je koffer hebt uitgepakt. Het was echter al knap donker bij aankomst en bovendien regende het, dus veel te kijken was er dit keer niet. Partij van de Dieren kan hier leuk komen doen. Het barstte onderweg van de katten.

Mooi hotel (Calypso Beach te Faliraki) en wij waren bijtijds genoeg aanwezig om nog te kunnen knabbelen van het diner-buffet. Attente en vriendelijke mensen in de bediening, die voor een eetplekje zorgen en met het gewenste drankje aan komen snellen.

Vervolgens richting bar en daar een whisky besteld. Bij veel van die all-inclusive aanbiedingen krijg je dan een of ander lokaal gebrouwen bocht. Hier zijn ook de bekende merken inbegrepen. Gisteren dus maar eens aan de Ierse Jameson gegaan. Even buiten gespeeld en met een gul ingeschonken 2e Jameson richting kamer. Daar is als welkomstgebaar een flesje wijn. In de koelkast nog diverse andere drankjes aangetroffen. Allemaal gratis.

Op kamer begonnen aan dit verslag, maar eerst even kijken naar email etc. Heb ik wel verbinding maar geen internet… Zou te maken hebben met grote hoeveelheid gasten, die al ingelogd hebben. Kan kloppen, want toen ik een nachtelijke plaspauze gebruikte nogmaals de internetverbinding te controleren, bleek ik te zijn verbonden.

Verder als een dooie geslapen en vanmorgen van een prettige douche genoten. Bij de receptie werd naar mijn voorkeur voor douche of bad gevraagd, maar toen ik “douche” opperde, meende de receptioniste mij te moeten waarschuwen dat de kamers met douche slechts over een douchecabine van beperkte omvang beschikten. Kijkend naar mijn torso adviseerde zij mij toch maar voor ‘bad’ te kiezen (waarbij ook een douche aanwezig is). Dit advies opgevolgd, want een complete vakantie klem in een douchecabine zitten, lijkt mij geen pretje.

Ontbijtbuffet bleek een ruime keus te bieden, maar ik heb volstaan met wat jus, een koffie en een omelet. Vervolgens de stallen bezichtigd. Vrij uitgebreid complex met een meervoud aan zwembaden. Strand direct aansluitend aan tuin. Om 11 uur welkomstbijeenkomst Corendon en daar aangehoord welke plekjes ik op dit eiland vooral niet moet overslaan.

En nu is het alweer tijd voor een lunch.

Het is vandaag weliswaar droog, maar het waait dusdanig dat Ineke geroepen zou hebben “ik tocht uit mijn slip”. Dit doet mij eraan denken dat ik deze vakantie toch eens moet proberen uit te vinden of in Griekenland de naam “Papalamelullos” nu echt bestaat.

Wim

Goed bezig Frank, wat leuk dat je deze manier van toerisme probeert

Willem R

Geniet van je Griekse avontuur.

Karin

Veel plezier daar met de Grieken.!