FraLa-Op-reis.reismee.nl

Laatste dag in Catalonië en terugreis

Terwijl ik gisteren het verslag van dag 6 aan het verzenden was, arriveerden er een zestal Britten, die dit land + flink stuk Frankrijk per fiets aan het doorkruisen zijn. Vertrokken vanuit Bordeaux en na het bedwingen van diverse ‘cols’ in de Pyreneeën is men nu aan de laatste twee dagen toe en gaat het vandaag ‘naar beneden’ naar Barcelona.

Niet lang na deze mini-invasie was het tijd voor mijn hereniging met die heerlijke wijn in Tony’s Pizza. De naam is Nits de Boira. Via een leverancier in Rosmalen ook in Nederland verkrijgbaar voor €.8,95> en met ietsje korting bij aankoop van 6 flessen. Bij Tony betaalde ik €.8,50 en voor die prijs bewaren ze ‘m desgewenst ook nog voor je. Bovendien is het daar zeer aangenaam knabbelen. En – niet te vergeten – zij serveren er ook een nette vaas whisky (€.2,50 J). Kreeg ik bij mijn eerste bezoek een schoteltje olijven, deze keer werd ik verrast met iets uit de oven. Geen idee wat precies, maar erg lekker en volledig gratis. Het comfort van het hotel en de keuken van Tony zijn goede redenen hier ooit nog eens terug te komen.

Vandaag met een ferme omweg naar Barcelona en daar een blik werpen op de Sagrada Familia en dit keer inclusief het interieur.

Hoewel het zweet al weer van mij af gutst, bestel ik alvorens te vertrekken toch nog maar een carajillo. Ik heb immers alle tijd vandaag, want mijn vlucht vertrekt pas later op de avond. De dame die de tent hier zo’n beetje runt, is nogal een fan van iemand aanraken. Krijg regelmatig haar hand op mijn arm. Geen idee waarom. Misschien om te controleren of ik het nog doe. Om te voorkomen dat ik het over enige tijd niet meer doe, of als een plasje gesmolten mens bij de tafel lig, ga ik nu snel terug naar mijn kamer, waar de airco de afgelopen 2 dagen overuren heeft gemaakt. Inpakken. Spul in de auto doen en bij de lokale super nog een flesje water of ander sap scoren voor onderweg,

O ja, toch nog een minpuntje voor dit hotel. Mijn instapkaart kon niet worden geprint. Moet ik toch nog in de rij gaan staan…

Ondanks omweg redelijk bijtijds in Barcelona. Op Tom Tom iets ingetikt met Sagrada Familia erin. Laat men in die buurt nu zeer omvangrijke wegwerkzaamheden plegen. Weliswaar niet vandaag, want het is opnieuw feestdag, maar de wegen waren evenzogoed afgesloten. Nu munt Barcelona uit door rechte straten, dus als je ergens niet rechtsaf mag, rijd je een eind door en slaat daar rechtsaf. Zo stond ik op een gegeven moment dus netjes met mijn snufferd voor de S. F. En op fatsoenlijke afstand was er een nette parkeergarage met plaats voor mijn brave Seat. Wel zo prettig, want aan een parkeergarage die vol is, heb ik niets. Die had ik kort daarvoor al gezien.

Mij werd snel duidelijk dat men de voorbije jaren niet stil had gezeten, al vraag ik mij af of dat ding ooit af komt. Kameraad Gaudi heeft wel voor werkgelegenheid gezorgd. Voorts waren er aanzienlijk meer mensen aanwezig dan in mijn tijd als excursiegids. Zal ook wel iets met de feestdag te maken hebben gehad. Om e.e.a. ook van binnen te bekijken, bleek ik in het bezit te moeten zijn van een entreekaartje. Kan mij niet heugen ooit te hebben moeten betalen om een religieus pand van binnen te bekijken, maar zeer ervaren kan ik mij op dit gebied niet noemen. Kaartjeskantoor was aan de andere kant van het gebouw. Daar aangekomen bleek de eerstvolgende entreetijd een wachttijd van bijna 4 uur te betekenen. Over 4 minuten valt te praten. Over 4 uur niet. Wegwezen dus. Maar waarheen? Zelfs Castelldefells bleek op deze feestdag onfatsoenlijk druk. Een beetje dom wat kilometers zitten maken, want een stilstaande auto wordt heet. Auto parkeren en fijn wandelen. Slecht plan. Zeker als nergens een parkeerplaats is te vinden. Bij eerder bezocht uitkijkpunt enige tijd met mijn vers aangeschafte 1,5 liter mineraalwater en wat chips gespeeld. Op de wegenkaart nog ergens een ‘groen’ weggetje gevonden. In een verder onbelangrijk plaatsje een koel biertje gedronken. Alsmaar water drinken gaat ook vervelen.

Ondanks al deze vertragingstactieken toch aanzienlijk (te) vroeg op de airport. Kan nog niet eens mijn instapkaart oppikken. Geen enkele balie van Transavia open… Voordeel van een luchthaven is, dat men er airco heeft. En ik heb nog water en chips. Plus een zitplaats om dit gezwam te tikken.

Dat was dus lang wachten tot de balie open ging. Er was ook een Transavia-vlucht naar Eindhoven en daarmee vlogen uitsluitend mensen met koffers waarin een piano past. Dan schiet inchecken niet echt op. Maakte mij al zorgen over mijn eigen vlucht. Ben geen liefhebber van lang in een rij staan. Stiekem bij de juf van de vlucht naar Eindhoven geïnformeerd of zij wist welke balie er open zou gaan voor de vlucht naar Amsterdam. Zou dezelfde balie zijn. Omdat ik geen passagiers voor Eindhoven meer zag komen, heb ik hetzelfde meisje gevraagd of zij mij niet kon matsen en een boarding card kon regelen. Was geen probleem en zonder één tel in een rij te wachten, kon ik naar mijn favoriete afdeling op luchthavens: security. Al geruime tijd terug deze horde genomen, maar ondanks vlijtig happen in een cerveza grande, ben ik zo vochtig als een dweil. De tapper van mijn biertje bekeek mij met enig medelijden en verstrekte mij een flinke dosis servetjes. Voor het inchecken had ik al met ongenoegen geconstateerd dat de vlucht naar huis ruim een half uur vertraagd is. Moet niet echt veel meer worden, want dan is er geen trein meer naar huis….

De gate van mijn vlucht naar Amsterdam is in de tussentijd omgetoverd in de gate voor een vlucht naar Stuttgart. Zo houdt men het spannend voor mij. De geschatte nieuwe vertrektijd (22.20 uur) werd op een gegeven moment vervangen door 22.55 uur. Zelfs de door mij opgezochte laatste trein van 01.24 uur zou nu wel eens problematisch kunnen gaan worden. Als er dan én in Barcelona én in Amsterdam ook nog eens 10 – 15 minuten aan taxiën wordt besteed, is het over en sluiten maar. Bij het verlaten van de slurf derhalve mijn buurman uit zijn bed gebeld en om hulp gesmeekt. En niet vergeefs. Wereldgozer!

Vanochtend ging mijn telefoon al vrij vroeg. KPN had een SMS van Transavia ontvangen over vertraging. Bij nadere inspectie bleek dat de oorzaak van de 13 gemiste gesprekken, die ik vannacht al had zien voorbijkomen.

Bij een andere nadere inspectie bleek die door mij opgezochte laatste trein uitsluitend op zaterdag te rijden. Ik mag dan redelijk handig zijn geworden als het over vliegtickets etc. gaat, als het over openbaar vervoer in Nederland gaat, ben ik duidelijk van nul en generlei waarde. Sorry Cliff!

Reacties

Reacties

Wim

je (en we) hebben weer genoten. Tot zaterdag!

Willem R

Mooie verhalen !!

Carla

Ik wacht al op de volgede trip

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!