FraLa-Op-reis.reismee.nl

Algarve Silves

Al die sites die je verklappen wat voor een weer het wordt, zijn eigenlijk ondingen. En helemaal als de verwachtingen niet uitkomen. Vandaag zou het wat minder zijn en morgen nog minder. Waar blijft mijn weercijfer 9 van toen ik deze trip startte?

Inmiddels is gebleken dat er vrij weinig aan de hand was. Van enige vorm van neerslag eigenlijk amper iets gemerkt. Paar keer de wisser op interval en dat was het dan.

Even in het zonnetje op het balkon zitten lezen en toen ben ik naar Silves gereden. Slechts om de eenvoudige reden dat iets voorbij Silves een stuwmeer is en ik heb met Ineke 17 jaar terug buitengewoon aangenaam verpoosd bij een of ander stuwmeer.

Bij Silves is er een kasteel (denk ik), of een ferme stadsmuur, maar dan wel op een hoog punt. Zo’n constructie schreeuwt natuurlijk om aandacht en dat wordt nog verder versterkt door borden, die het cultureel/historisch aspect aangeven. Nu vind ik inderdaad zo’n eeuwen geleden gebouwde fortificatie best indrukwekkend, maar om daar vervolgens met een geïnteresseerd gezicht te gaan luisteren welke Alfonso daar ooit heeft gewoond, wat hij voor de omgeving heeft betekend en uit welke groeve de stenen van de buitenmuren zijn gekomen, is voor mij weer een forse stap te ver. Ook al zou het inmiddels een soort pied-à-terre van Christiano Ronaldo zijn (die zich dat wellicht nog kan veroorloven ook), dan is dat voor mij nog geen reden mijn auto daar te parkeren en mij als mak schaapje bij de kudde goedgelovigen aan te sluiten. Foto maken (van gepaste afstand) en door karren. Wordt mijn doen en laten puur door ratio beïnvloed? Nee hoor, want ik vergaloppeer mij ook vandaag weer aan het fotograferen van ooievaars. Geen idee waarom. Misschien waren het wel dezelfde als gisteren. Ik herken die beesten niet zo snel… Ik kon mij nog net inhouden deze kieken op Reismee te plaatsen en er een ornithologische verhandeling bij te zetten… Maar ik ga ook niet proberen die gevleugelde vriendjes te interviewen, of er een handzaam boekje over aan te schaffen…

Het stuwmeer was niet het stuwmeer wat ik zocht. Ik was dus al weer redelijk bijtijds bij mijn appartement. Zo bijtijds dat er nog wat zon op mijn balkonnetje scheen en ik daar nog wat heb kunnen lezen. Meegebrachte Sudoko’s zijn knap jaloers op mijn boek (van R. Ludlum). Even plat gegaan en mogelijk een piepklein uiltje (steenuiltje) geknapt. Daarna was het al weer tijd voor een J&B, Portugese chorizo, Old Amsterdam, smeerkaasje en wat chips. Ergste trek is dus alweer over. Misschien voor de calorieën nog een biertje, want een warme hap zie ik vanavond niet meer zo zitten. Of er moet zo’n pizzakoerier te vinden zijn. Zal best wel het geval zijn, maar ik zet de naspeuringen nu dus even op de spaarbrander.

Jonnie Boer van De Librije zal er wel niet van onder de indruk zijn, maar met mijn door toeval ontdekte combinatie van chips met hamsmaak en wat smeerkaas is weinig mis.

Het weerbericht voor heden (zaterdag) lijkt in positieve te zijn bijgesteld. In ieder geval droog en een graad of 17. Ondanks het feit dat bij activiteiten in Portimão hardlopen een 10 krijgt en terras slechts een 5 is mijn aanwezigheid op een terras waarschijnlijker dan in gestrekte draf langs ’s heren wegen.

Intussen bedacht dat ik de huurauto de (voor-) avond voor vertrek ga inleveren. De tent gaat ’s morgens pas om 8 uur open en ik wil eigenlijk uiterlijk 8.30 al bij de incheckbalie zijn. Hotel Ibis, waar ik de laatste nacht knor, heeft een shuttlebusje naar de luchthaven.

Ik heb mij bedacht. Ik zet dat kiekje van de kinderbrengers toch op Reismee.

Karin

Hoi Frank, nog even op de valreep, Don Barca, restaurant in Portimao, wij hebben daar op een zondagavond heerlijk gegeten.
Goede terugreis.