FraLa-Op-reis.reismee.nl

Algarve Portimão (2)

Dag begon vandaag (11/12) met flinke bewolking. Daar wordt iemand die graag zonovergoten landschappen fotografeert, niet blij van. Gelukkig klaarde het na enige tijd voldoende op om op het balkon in het zonnetje wat te lezen. Ik bedacht mij echter dat de weersverwachting voor de komende dagen niet al te best was (vooral voor morgen niet) en dat het dus verstandig zou zijn vandaag nog wat te toeren. Eerst even bij een echte bank gaan pinnen. Daarmee €.3,95 uitgespaard. Dat bedrag wenste de pinautomaat nabij het Indiaas restaurant gisteren aan mij te ontfutselen. Transactie prompt afgebroken. Voor dat bedrag koop je in dit land een nette vaas bier. Het gaat mij niet zozeer om die €.3,95, maar om wat je daarvoor ontvangt en ik vind €.3,95 betalen om je eigen geld te ontvangen een beetje zot. Het biertje bij O Veleiro heb ik dus eigenlijk van de bank gekregen…

Via het bezoeken van allerlei stranden en uitzichtpunten naderde ik Albufeira. Oplettende lezertjes weten dat ik daar eerder ben geweest. Tijdens het laatste bezoek is er vrij dikwijls erg lekker en voor weinig geld bij O Veleiro geknabbeld. Via internet had ik al geconstateerd dat deze tent nog steeds bestond. En laat ik dit restaurant na 17 jaar zonder iemand verder te vragen nu netjes terugvinden… Men was weliswaar verhuisd, maar dit was gebeurd in dezelfde straat. Onze ober van weleer was er (uiteraard?) ook niet meer en van het echtpaar dat de tent destijds runde was alleen de vrouw nog over. Maar het was nog steeds een prima ‘waar voor je geld-etablissement’. Omdat men daar lak heeft aan lunch- dan wel dinertijden en gewoon gaat koken als de klant iets heeft besteld, zat ik niet veel later aan zo’n mega-spies met diverse soorten vlees. Kogelrond de tent verlaten. Soort ‘lunner’ (lunch/diner). Biertje, hoofdgerecht, koffie en fooi: €.18,- Hoor ik nu landgenoten jaloers kreunen? Vast wel…

Voor het bereiken van Albufeira was ik ergens een Spar-winkel tegengekomen. Nu heeft Spar volgens mij in geen enkel Europees land een image van ‘lekker goedkoop’, maar deze hut moet iets gedacht hebben van “ik zit hier in een soort villawijk en die mensen hebben geen flauw idee van prijzen dus ik kan vragen wat ik wil”. Nu ben ik prijstechnisch ook geen wonderkind, maar €.1,50 voor een pakje Tuc leek mij toch knap gortig. Met een imitatie Vache que ris (smeerkaasjes) de hut verlaten. Iets verderop een Intermarche aangetroffen en daar wat aanvullend knabbelwerk in het karretje gedaan. Daar gooi ik achteloos een stukje Old Amsterdam van €.7,50 bij de rest van de boodschappen. En niet eens een homp, maar wel een mooi plat stukje. Voorts Portugese chorizo, toast en een blikje tonijn. Voor overdag wat koekjes en een klein potje Nescafé, want ik heb hier een waterkoker en dat is een apparaat zonder geheimen voor mij. Dat kan ik van iets waarvan ik vermoed dat het met inductie heeft te maken niet zeggen. Ik durf er amper mijn boodschappen op te zetten. Veel te bang dat er plotseling iets ‘af’ gaat.

Ik moet morgen trouwens niet vergeten in de ontbijtzaal wat suikerzakjes te scoren.

O ja, in het kader van opwarming van de aarde en klimaatverandering vandaag een stel ooievaars op een nest zien scharrelen. Ik dacht dat die in Afrika overwinterden, maar men vindt het hier kennelijk zuidelijk genoeg. Op meerdere plekken deze baby-brengers al ‘gespot’. En nesten bij de vleet, maar tot op heden allemaal nog onbewoond. Bij die nesten heb ik zitten denken om tegen zo’n ooievaar te zeggen dat ze niet zo moeilijk moeten doen met eieren leggen en zo. Kleine ooievaars worden toch door andere ooievaars gebracht. Niet dan? Ja toch?

Gisteravond al redelijk vroeg de sponde opgezocht. Portugese lucht maakt slaperig. Aandrang om te gaan knorren heeft absoluut niets te maken met de consumptie van whisky en wijn. Gevolg was wel dat ik rond 3 uur al een flinke uil had geknapt. Eentje van het formaat Oehoe. Nu heeft men hier (o.a.) een zender, die continu films uitzendt. Ik bofte, want er was een film van X-files (Met Mulder en Scully) en net als bij de tv-serie moest ik goed opletten, anders snap je er geen bal van. Buitenaards gedoe en paranormale verschijnselen. Prima om je daarna nog eens lekker om te draaien.

Tijd om te kijken wat Hollywood HD vanavond in de aanbieding heeft.

gJ

Wat waren dat voor vogels op dat nest?

Jan

Ja ,maar dat geld is helemaal met je mee gereisd van Almere naar Portemao , dat moet je toch waarderen !