FraLa-Op-reis.reismee.nl

Op verkenning in ‘het voorland’

Geruime tijd terug viel mijn oog op een advertentie van Enjoy Hotels. Had ik nog nooit van gehoord. Maar over het in deze advertentie gebodene struikel ik ook niet bepaald dagelijks. Althans niet voor de daarbij vermelde prijs.

In principe ben ik wel iemand, die graag waar voor zijn geld krijgt, maar soms overheerst dan een gevoel van wantrouwen. In dit geval meende ik Enjoy Hotels het voordeel van de twijfel te mogen gunnen.

Voor wie de spanning teveel wordt: Voor 4 overnachtingen in 1 pers. kamer met eigen badkamer en balkon, 4 x ontbijtbuffet, 4 x lunch (of lunchpakket) en 4 x dinerbuffet betaal ik €.278,-. In dat bedrag zijn bovendien alle consumpties (ook bier, wijn en korn) inbegrepen die je vanaf 17 uur naar binnen kantelt. Duidelijk gevalletje veel voor weinig dus. Slechts ‘nog meer voor nog minder’ overtreft dat, maar ik ben – zoals bekend – niet hebberig.

Om te constateren of een dergelijke ‘deal’ echt de moeite waard is om voor naar Sauerland te rijden, dient de proef op de som te worden genomen. Daarmee ben ik nu dus bezig. De voortekenen waren nier bepaald gunstig. Weeronline gaf mijn bestemming (nabij Winterberg) het weercijfer 1. Dan ga je niet handenwrijvend op pad. Eenmaal op de bestemming aangekomen vind ik weercijfer 1 echter zwaar ondergewaardeerd. Amper regen. Paar spatjes en dat was het dan. Soms zelfs wat plekjes met zon, maar die waren niet erg bestendig.

Rond 13.15 uur was ik al op de plaats van bestemming. Mijn kamer was nog niet gereed, maar vlak voordat de Oranje Leeuwinnen aan de bak moesten, was dat wel het geval. In de tussenliggende tijd kon ik constateren dat de gemiddelde leeftijd aan de (zeer) hoge kant ligt. En voor zover ik heb kunnen nagaan, betreft het allemaal landgenoten. Het was of ik op bezoek was in een bejaardenhuis. Mijn voorland dus. Het aanzienlijk jongere personeel – voor een deel ook Nederlander – zal na enkele dienstjaren in dit hotel probleemloos de cursus mantelzorger kunnen overslaan.

Door mijn redelijk vroege aankomst kon ik nog gaan lunchen. Het aldaar uitgestalde was niet iets om de uitdelers van Michelin-sterren op af te sturen, maar je kreeg er ook geen haaruitval van. Een fenomeen waar ik persoonlijk steeds minder last van heb, omdat er alsmaar minder overblijft om uit te laten vallen.

Na de lunch het mij uitgereikte foldertje vlijtig bestudeerd. Aanvullende info zou ’s middags om 17 uur in de bar worden gegeven. E.e.a. heeft mij niet smachtend doen uitzien naar de dag van morgen, dan wel overmorgen. Maar dat is uiteraard ook een kwestie van smaak. Voor mij het meest aansprekend is een bezoek aan een dierentuin(tje) in Willingen, waar ook een roofvogelshow plaatsvindt. I.v.m. de weersverwachtingen plan ik dat voor donderdag.

Aansluitend aan de info-verstrekking maakte ik kennis met ene Gerard. Ook weduwnaar en nog 11 jaar ouder dan ik. Prima gesprekspartner als je het over ‘de goede ouwe tijd’ wenst te hebben. Na twee vaasjes een etage hoger het diner-buffet bezocht en deels uitgeprobeerd. Voornoemde uitdelers van Michelin kunnen nog steeds blijven zitten. Niettemin 2 maal opgeschept en ook nog een toetje gegeten. Wijn was een kwestie van zelf uit een gezellig tonnetje tappen. Rotwein bleek geen rot wijn. Voor koffie moest je weer retour naar de bar op de begane grond. Zo blijf je lekker actief.

Voor de liefhebbers was er vanavond nog een wandeling gepland naar de plaatselijke modelspoorbaanclub. Zelfs zonder wandeling niet iets waar ik zwaar voor te porren ben. Ik was ook al niet zo’n fan van Dinky Toys. “Vroem, vroem” roepen en dan zo’n mini-auto een zet geven. Nou en?

Voor aanvullende inspiratie rond dit verslag laat ik mij toch nog maar even richting bar zakken. Al was het maar om te controleren of ik ‘korn’ eigenlijk nog steeds drie keer niks vind. Voorzichtigheidshalve zal ik er waarschijnlijk een biertje bij bestellen, zodat ik het ‘in geval van nood’ makkelijk weg kan spoelen. Een paar van die glaasjes korn en ik ga het management serieus voorstellen de naam van het hotel te wijzigen in “Avondrood”....

Voor iemand met het diploma ‘middelbaar biertjes drinken’ was ik vrij snel retour van de bar. Korn viel mij mee, maar ik ga er geen dozen vol van kopen. In het hotel een beetje stoer doen en buiten het ‘gratis-circuit’ een whisky bestellen gaat het bij €.6,- tot €.8,-/glas niet worden. Als ik mij niet vergis, heb je bij de plaatselijke Plus bijvoorbeeld een 70 cl-flesje Hanky Bannister voor laatstgenoemd bedrag.

Een fervent, maar ondoordacht aanhanger van Roger Federer heeft met mij gewed om zo’n flesje. Betrof halve finale op Roland Garros en die weddenschap heb ik (uiteraard) gewonnen. Bijna net zo eenvoudig als de overwinning van Nadal J

Reacties

Reacties

GJ

mooi, en een goers prijs joh

GJ

Geode geen goers

FraLa

Geen goers, geen geode, maar goede

Kees

Ik wacht je verhaal over een "achterland" wel af, en blijf tot dan liever in Spanje zitten

FraLa

Kees, deze opmerking doet mij denken aan de oude reclamekreet "doe uw voordeel met Omo". Waarop iemand ooit reageerde met "Ja, en uw achterdeel met Ada".
Het is hier overigens wel mooi groen. Is in Spanje toch minder.

wim

Fijn dat je nog even aan RG denkt, de hankey bannister ligt al klaar voor je. Avondrood is wel heel mooi gevonden.
Dit soort aanbiedingen zijn er in de zomer ook in Oostenrijk, met een veel jonger publiek.

Miranda

Leuk frank! Fijne dagen! Leuk weer te lezen?

Paul

Gewoon opstaan met een paar korns en je ziet de dag nog zonniger in.
Maak er nog een paar mooie dagen en zien je blog met plezier weer komen.

Betsy

Vanuit een regenachtig Heiloo kun je dan toch nog beter in 'je voorland' zitten Frank, af en toe een zonnetje,
een natje en een droogje op zijn tijd, goede gesprekken en even een andere horizon voor ogen, niks mis mee.
Maar wij prefereren dan Portugal waar we zondag naar toe gaan. Evengoed een paar mooie dagen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!