FraLa-Op-reis.reismee.nl

Indrukwekkend

Conform eerder verslag heden dus Nationaal Park Timanfaye bezocht. Tegen de tijd dat je in de buurt van dit park begint te komen, worden de velden met lavastenen forser van formaat. Als iemand ooit nog eens ontdekt dat er iets zeer bijzonders met lavastenen kan worden gedaan en die ontdekking maakt ze waardevol, dan zijn de mensen op Lanzarote opeens schathemelrijk. De belangrijkste vulkanische activiteiten hebben maar liefst een periode van 6 jaar in beslag genomen.

Over de rondrit met een grote touringcar heb ik toch wat bedenkingen. Redelijk beperkt qua omvang (tijdsduur) en hoewel er geen blauwe folie op de ramen zat geplakt (had ik ergens gelezen) is de weerspiegeling knap hinderlijk. Of je maakt een nette kiek van iemands handen, terwijl die net een tablet omhoog houdt. Maar het is wel OK. De truc met een kannetje water in een gat in de grond gooien en een soort steekvlam van stoom zien ontstaan werd braaf vertoond en ook het spontaan ontbranden van wat takkenbossen is best ‘spannend’. Ook kippenboutjes consumeerbaar zien worden door het gebruik van enkel aardwarmte. Maar om ’s ochtends rond 11.00 uur al in een kip te moeten happen stuit mij toch iets tegen de (kippen-) borst.

Een eindje voorbij de ingang van het Nationaal Park was er een bezoekerscentrum (gratis) met veel boeiende uitleg via borden en foto’s. Ook een fraaie film, maar uitsluitend voor Spaanstaligen. Ik heb er wel iets van begrepen, maar zeker niet alles. Tweede film ging over het ontstaan van leven na de vulkanische uitbarstingen. Je hebt het dan uiteraard niet meteen over nieuwe apensoorten en aparte zebra’s, maar de invloed van water (en zelfs waterdamp) in combinatie met wat er van het Afrikaans continent is komen overwaaien werd mooi duidelijk gemaakt. Ze hebben hier unieke insecten. ’t Is maar dat jullie het weten.

Vervolgens koers gezet naar El Golfo. Leuk intiem plaatsje vond ik. Ik meen dat daar veel surfers hun sport beoefenen, maar heden hadden ze zeker een snipperdag.

Na El Golfo ergens een afslag genomen naar iets met de naam Hervidores. Opgezocht. Betekent waterkokers. Zag er veel mensen ingespannen naar iets turen. Ik ook turen, maar geen idee waar ik precies naar moest kijken (had de vertaling ook nog niet gelezen). Deed mij in de verte een beetje denken aan de film Papillon met o.a. Steve McQueen en Dustin Hoffman.

Fatsoenlijke kustweg met fraaie uitkijkpunten bracht mij tenslotte bij Playa Blanca. Wederom een speurtocht naar wit zand. En wederom noppes. Nabij een net hotel was er iets wat nog ergens op leek, maar het had ook veel weg van dat donderdagstrand in Costa Teguise. Via streetview van Google Maps is er echter nog wel iets te ontdekken. (Playa Flamingo?) Mochten jullie deze kant opgaan, dan zou ik emmertje en schepje gewoon thuis laten.

Tot slot een blik geworpen op de rest van Puerto del Carmen. Heeft duidelijk mijn voorkeur boven Costa Teguise. Maar of ik 'in het dorp' inderdaad nog vreemd zal gaan qua knabbelarij, is nog maar zeer de vraag. Zag de kandidaat restaurants niet een, twee, drie, maar daar weet Tom Tom wel raad mee. Buffet alhier noopt mij echter nog geenszins tot verkassen. Variatie voldoende tot op heden. Poolbar heeft vandaag wel omzetverlies, want ik heb bij de plaatselijke Spar enkele blikjes bier gescoord. Mijn kamer beschikt nl. over een koelkastje en om dat ding gedurende mijn verblijf een beetje niks te laten doen… Vind ik zielig.

Morgen schijnt het weer zonniger te zijn. Qua excursies moet ik trouwens ijverig gaan studeren. Belangrijkste trekpleisters inmiddels afgewerkt of bewust terzijde geschoven. En om nu van een plaatsnaam beginnend met een E naar een andere plaatsnaam beginnend met een E te karren, omdat je toevallig een huurauto hebt, vind ik ook wat zot.

Ik zag in het dorp (Puerto del Carmen) trouwens een kapper. Niet schrikken, maar misschien dat ik daar even heen ga. Eens een nieuwe coupe bespreken. Iets à la Bruce Willis? Of misschien gewoon eens ECHT fatsoeneren. Is voor het laatst op 10 december 1976 gebeurd (mijn trouwdag). Ik tel dan die ene keer dat een thuiskapper werd ingeschakeld niet mee. Gaat dus afzien worden voor de plaatselijke barbier. Weet ook niet of hij met een dergelijke verantwoording wel om weet te gaan.

Als het doorgaat, laat ik wel een kiekje van het resultaat maken. Nu eerst even de heden gemaakte kiekjes aan die van gisteren toevoegen. Ja, ik blijf geen nieuwe series maken…

Reacties

Reacties

Willem R

Als je naar de kapper ga, is helemaal kaal en glad, tegenwoordig helemaal in. Is dat misschien een optie ???

Frank Langeveld

Heel erg lang geleden was ene Bertus de Harder speler van het Nederlands elftal. Hij was kaal. En als hij een voorzet naast kopte, riep het publiek "Krijten Bertus".
Coupe Bruce Willis is het niet geworden. Eigenwijze Marokkaan heeft zelfs mijn wenkbrauwen getrimd...
Redelijke kapper (denk ik), maar matig fotograaf. Zal zijn handwerk aan de serie toevoegen.

Karin

als je nog eens in Playa Blanca komt, en op zoek bent naar een mooi wit strand, ga dan naar Playa Papagayo. mooie baaitjes, prachtig helder blauw water en de heel veel wit zand, pareltje.

karin

Frank,nog een leuke bestemming voor een auto rit is helemaal naar het Noorden van Lanzarote,naar Mirador del Rio, mooi uitzicht op eiland la Graciosa. Nog veel plezier .

Frank Langeveld

Karin bedankt voor de tips. Maar die tweede had je je bespaart als je "Eerste volle dag Lanzarote" had gelezen :) Dat La Graciosa is kennelijk nog bewoond ook. Bootbezitters vermoed ik.
Volgens mij hebben 'we' hier ook wit zand, maar echt nieuwsgierig ben ik niet. Rit naar Papagayo lijkt mij zonder en met wit strand een mooie rit. Grotendeels al gemaakt, maar toen kwam ik van de andere kant.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!