FraLa-Op-reis.reismee.nl

Spatjes

“We hebben toch geen spatjes huh”, was lang geleden een uitdrukking om aan te geven dat men niet brutaal moest zijn. Zo’n opmerking moet je echter niet tegen een wolk maken. Zelf ben ik onschuldig, maar iemand heeft het bescheiden wolkendek geprovoceerd en er vielen wat druppels. Zwembad leger qua badgasten en een heel klein beetje voller qua water.

Hoewel ik mijn zwembroek al aan had, is te water gaan er dus niet van gekomen. Onafgemaakte sudoko op balkon voltooid. Bij het zwembad ook een beginnetje gemaakt met het opnieuw lezen van “Gesprek met morgen”. In dit boekje vertelt hoogleraar Fred L. Polak aan journalist H.F. van Loon wat de toekomst ons zoal brengen kan. Polak is futuroloog. Het is een boekwerkje uit 1968 en veel toekomst van toen is inmiddels al verleden tijd. Polak zelf nu ongetwijfeld ook

Om niet te snel door mijn voorraad sudoko’s heen te zijn, de Golf maar even aan het werk gezet. Primair doel Museo Lagomar in het plaatsje Nazaret. Heeft weinig karakteristieken van een museum. Ik heb er dan ook naar hartenlust gefotografeerd. Bizar gebeuren. Steeds weer nieuwe hoekjes en doorgangen.

In Teguise, de voormalige hoofdstad van dit eiland, zou zich het Castillo de Sta Barbare moeten bevinden. Of zich daarin nu een museum over emigratie of over piraterij bevindt, kan ik niet verklappen. Bij geen van beide onderwerpen zag ik mijzelf als geboeid toeschouwer dan wel toehoorder. Maar er werd ook een fraai uitzicht beloofd en daar ben ik wel voor te porren. Kasteel moest ik wel eerst nog zoeken. Of eigenlijk meer de weg er naartoe, want voor een fraai uitzicht moet je iets hogerop zijn. Eerste poging eindigde bij het begin van een onverharde weg. Eerst maar eens iets nuttigen. Kas Bitter kon men mij in de gevonden uitspanning niet serveren. Carajillo dan maar. Kreeg ik een beetje dorst van. Heerlijk biertje van de tap. Aanzienlijk beter dan hetgeen men in het hotel hier serveert. Een lokale deskundige mij uit laten leggen hoe ik bij dat kasteel zou moeten komen. Knap antiek pand, maar entreeprijs uitgespaard voor eventueel nog zo’n lekker pilsje. Foto van uitzicht kreeg ik niet gedownload bij Reismee. Hebben jullie dus even pech. Uitbaatster van kroeg ook. Geen tweede biertje gehaald. Wel nog een blik geworpen op plaatselijk gemeentehuis. Grappig pand. Deed mij aan westerns met Mexicaanse/Spaanse invloeden denken.

Teguise is ook de naam van de nabije Costa. Aan nadere inspectie onderworpen. Ik zal wel weer de verkeerde straatjes hebben doorgereden, maar volgens mij hebben slechts de projectontwikkelaars daar reden tot vrolijkheid. Wellicht dat sommige hotels een privéstrand bieden. Het enige strandje dat ik vanaf de openbare weg kon zien, was verre van imponerend. Als op een woensdag alle badgasten een theelepeltje geel zand meenemen, is er donderdag geen strand meer. Geen bestemming voor mij, hoewel het ontbreken van strandjolijt mij nu nog maar weinig deert.

Door deze ontdekkingsreis kwam ik vlakbij de haven van Arrecife terecht en daar lag een kleine kudde met cruiseschepen. Kon je vrij dichtbij komen. Kiekje gemaakt met 2 van die bakbeesten.

Op kamer begonnen foto’s naar laptop over te zetten en te bewerken. Zoiets maakt dorstig, dus klus afgemaakt nabij poolbar.

Voor dit verslag echter weer uitgeweken naar mijn kamer. Deur van balkon staat wagenwijd open. Temperaturen zijn voor jullie achterblijvers jaloersmakend. Maar het is licht bewolkt (morgen kennelijk ook) en dat maakt e.e.a. weer dragelijk. Morgen maar naar dat park met actief vulkanisme.

Dat had ik dus ook vandaag kunnen doen, maar ik had ergens gelezen dat je bij voorkeur vroeg ter plaatse moet zijn, omdat je anders je auto weer zo’n beetje moet parkeren waar je vandaan kwam.

Vanavond bij receptie gevraagd of die drukte nog steeds van kracht is. Er zijn tenslotte aanzienlijk minder toeristen. Hangt zeker ook af van de aanwezigheid van cruiseschepen, kreeg ik als reactie. Die zouden inmiddels allemaal vertrokken moeten zijn, dus mijn timing laat weer eens weinig te wensen over.

Ober in de eetzaal trakteerde mij op een extra wijntje. Hij had door dat ik mij redelijk kan behelpen in het Spaans. Zou ik een hele fles aangeboden krijgen als ik doorga met oefenen tot ik het echt vloeiend spreek? Zal ik nooit achter komen, maar dat vind ik verder geen punt.

Hedenavond treedt er weer een muzikant op. Misschien dezelfde als tijdens mijn eerste avond. Maar zelfs als het Rosenberg trio hier aan de slag zou gaan, zal het geen latertje worden. Niets doen en toch een beetje moe worden. Lekker toch?

Reacties

Reacties

Willem R

Weer een mooi verhaal, en geniet ervan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!